Podstawowe narzędzia w analizie danych marketingowych

narzędzia do analizy marketingowej

Analityka marketingowa zajmuje się gromadzeniem i mierzeniem danych marketingowych, aby poprawić wydajność witryny lub aplikacji.

Możemy obecnie korzystać z wielu przydatnych narzędzi, które śledzą zachowania osób w Internecie względem prowadzonych przez nas działań. Cóż obecnie jeśli nie prowadzi się analityki równie dobrze można zawiesić działania. Analityka pozwala sprawdzić co działa i wprowadzić konieczne udoskonalenia w stosowanych narzędziach.

Google Analytics

Piszą o analityce marketingowej musimy zacząć od Google. To bazowe narzędzie, powinno znaleźć się na obowiązkowej każdego właściciela strony www. Narzędzie pozwala skrupulatnie śledzić zachowanie użytkowników. Wykorzystując Google Analitycs dowiemy się np. ile skąd pochodził ruch, ile czasu użytkownicy spędzili na stronie, jakie podstrony odwiedzili lub z jakich lokalizacji pochodzą. Te dane pomagają ustalić, jak dobrze Twoja strona została zoptymalizowana – czy odpowiada na potrzeby użytkowników.

Możesz również monitorować swoje dane dotyczące pozyskania odbiorców. Oznacza to konkretne źródła ruchu internetowego: ruch organiczny, kampanie e-mailowe i media społecznościowe. Łącząc Google Analytics z AdWords, możesz analizować dane PCC podczas prowadzenia kampanii w płatnej wyszukiwarce.

Dane konwersji pokażą także, jak skuteczna jest Twoja strategia marketingowa. Dzięki temu dowiesz się, które podstrony są najskuteczniejsze z punktu widzenia konwersji i jakie podjął kroki każdy odwiedzający, aby dokonać tej konwersji. Menedżer tagów Google może być również bardzo przydatny. Zapewnia jeszcze więcej szczegółowych analiz konwersji. Pozwala śledzić zachowanie użytkowników na określone elementy strony.

Facebook Business Manager

Doskonale sprawdzi się w analityce mediów społecznościowych. Jeśli Twoja strona reklamuje się już na Facebooku, być może znasz Facebook Business Manager. Jest to narzędzie od Google, które umożliwia tworzenie kampanii reklamowych na Facebooku oraz Instagramie.  Możesz monitorować skuteczność swoich reklam oraz postów i śledzić, które kreacje najlepiej sprawdzają się przy Twojej grupie docelowej.

Wbudowany w Facebook Business Manager-Audience Insights- jest skutecznym sposobem na zrozumienie odbiorców mediów społecznościowych. To narzędzie do analityki marketingowej, które pozwala precyzyjnie podzielić dane demograficzne i zainteresowania odbiorców. Możesz także monitorować aktywność użytkowników, aby śledzić aktywność swoich obserwatorów.

Podobnie jak Google Analytics, Facebook Business Manager to zaawansowane narzędzie, które może dla początkujących wydać się bardzo skomplikowane. Jednak dzięki otrzymanym danym z kampanii reklamowych możemy znacznie lepiej zrozumieć odbiorców. To narzędzie pozwoli ocenić skuteczność strategii marketingu treści i mediów społecznościowych (Facebook i Instagram).

Campaign Monitor

Kolejne przydatne narzędzie tym razem do e-mail marketingu i analityki. Campaign Monitor jest jedną z najlepszych platform e-mail marketingowych. Oprogramowanie można zintegrować z Google Analytics. Zapewnia wgląd w ogólny sukces kampanii. Możesz dokładnie śledzić kliknięcia, współczynnik konwersji, udział w mediach społecznościowych i ruch w witrynie. Campaign Monitor pokazuje także, gdzie znajdują się Twoi subskrybenci. Jest to przydatne rozwiązanie, gdy Twoja oferta ma międzynarodowy zasięg.

Marketo

Marketo posiada wszystkie funkcje techniczne, których można oczekiwać od narzędzia marketingowe premium. Można go zintegrować z platformą Google Cloud. Zasadniczo pozwala na ciągłą analizę wyników. Może pomóc w dostarczaniu wysoce ukierunkowanych wiadomości e-mail z odpowiednią treścią bezpośrednio do właściwych subskrybentów. Jako platforma marketingowa, umożliwia integrację e-mail marketingu z innymi kanałami, w tym z mediami społecznościowymi i reklamą cyfrową.

Hootsuite

Hootsuite to narzędzie do zarządzania mediami społecznościowymi. Potencjalny zasięg mediów społecznościowych jest nieoceniony. Stworzenie spójnej strategii może doprowadzić do zmaksymalizowania efektywności wyników w mediach społecznościowych. Za pomocą takiego narzędzia jak Hootsuite można monitorować wydajność i tworzyć treści w mediach społecznościowych. Platformy planistyczne i analityczne, takie jak Hootsuite, oferują możliwość monitorowania różnych działań w mediach społecznościowych, a także następujących funkcji:

  • Śledzenie, co Twoi odbiorcy mówią o Twojej firmie,
  • Monitorowanie wydajności Twoich postów na wszystkich platformach mediów społecznościowych,
  • Integracja z innymi platformami analitycznymi, takimi jak Google Analytics i Facebook Insights.

Hootsuite może pomóc w określeniu, które typy treści działają, a które nie. Zaletą korzystania z takiej platformy analizowanie danych i tworzenie lepszych treści.

Google Search Console

Jest to świetne narzędzie od Google do analityki marketingowej, które pozwala dokładnie zobaczyć, jak działa Twoja witryna. Możesz śledzić z jakich słów kluczowych użytkownicy trafiają na Twoją. Narzędzia pozwala sprawdzić współczynnik klikalności. Sprawdzisz, w jaki sposób odbiorcy dostają się na Twoją stronę i kim są. Ponadto Google Search Console umożliwia sprawdzenie złośliwego oprogramowania, błędów indeksowania i problemów z zawartością (np. problemy z metadanymi). Pozwala wykryć elementy, które może zaszkodzić rankingowi  lub ruchowi. Sprawdzając te bezpłatne dane, możesz podjąć działania w celu rozwiązania problemu i szybkiego usprawnienia ruchu w sieci.

SEMRush

SEMRush jest usługą wielofunkcyjną, idealną dla każdego analityka digital marketingu. Oferuje informacje na temat SEO, płatnego ruchu, mediów społecznościowych i treści i PR. Narzędzie do analityki internetowej pomaga przeprowadzić audyty zwrotne, zbierać wzmianki o marce. Pozwala porównywać obecność w mediach społecznościowych z konkurencją. Jest to doskonałe narzędzie SEO, szczególnie pod kątem konkurencji.

Moz Pro

Ułatwia przeprowadzanie kampanii SEO. Pozwala przeprowadzać badania słów kluczowych, audyty zwrotne. Znajduje możliwości poprawy SEO Twojej witryny.

Google Tag Manager

Pozwala na dokładne raportowanie danych. Jeśli chcesz mieć pewność, że śledzenie jest prawidłowo skonfigurowane, musisz zaimplementować tagi. Tagi to małe fragmenty kodu, które działają w tle Twojej witrynie. Takie narzędzie pozwala każdemu łatwo tworzyć i zarządzać fragmentami kodu JS i kodami używanymi do śledzenia użytkowników w Twojej witrynie. Dzięki temu kampanie i działania marketingowe będą odpowiednio śledzone.

Google Optimize

Pozwala przeprowadzać testy A/B. Daje możliwość konfigurowania dogłębnych testów i eksperymentów. Po zebraniu wystarczającej ilości danych, można użyć zaawansowanych narzędzi do analizy, aby określić, które działania są skuteczne. Google Optimize integruje się płynnie z Google Analytics i Google Tag Manager.

Crazy Egg

Jest doskonałym narzędziem do analityki internetowej. Jest to narzędzie, które pokazuje, w jaki sposób Twoi goście wchodzą w interakcję z witryną. Przedstawia, w jaki sposób poruszają się po różnych podstronach, gdzie zatrzymali się na dłużej i czego faktycznie szukają. Dzięki łatwym do zrozumienia wizualnym mapom i zakładkom możesz obserwować całą aktywność użytkowników. Obejmuje to każdy ruch kursora i klikalnych obszarów. Możesz użyć tych informacji, aby lepiej wykorzystać obszary aktywności głównej strony.

Sumo

Dawniej znany jako SumoMe, Sumo oferuje szereg narzędzi do poprawy Twojej strony internetowej. Dzięki aplikacji Content Analytics możesz sprawdzić, czy użytkownicy czytają zawartość Twojego bloga przez cały czas. Z kolei aplikacja Mapy ciepła pokazują, gdzie użytkownicy klikają. W ten sposób możesz dostosować przyciski wezwań do działania, nagłówków, obrazów. Dzięki różnym dostępnym narzędziom Sumo pozwala na uzyskiwanie informacji w czasie rzeczywistym o Twojej witrynie i ruchu w sieci. Możesz podejmować decyzje oparte na danych.

 

Analiza dla praktyków

Comments are disabled.