Marketing szeptany działa na bardzo starych założeniach. Mianowicie dla przeciętnego Kowalskiego najlepszą reklamą jest polecenie, które otrzyma od znajomych, rodziny lub przyjaciół.
Taką reklamę znamy od dawna i określa się ją mianem poczty pantoflowej.
Buzz marketing
Czyli jak mówią
o Tobie w sieci
Dzisiaj zmieniły się sposoby przekazywania informacji – trafiły do internetu. Szeptanka znana także pod oryginalną nazwą buzz marketing to bardzo skuteczne narzędzie, ale też bardzo trudne do wdrożenia.
Nieumiejętne wdrożenie marketingu szeptanego sprawi, że zmieni się on w spam, który nie ma nic wspólnego z profesjonalnymi działaniami promocyjnymi.
Jak szeptać mądrze i etycznie?
Marketing szeptany często jest postrzegany jako nieetyczny. Nieuczciwe działania podstawionych konsumentów wzbudzają gniew prawdziwych konsumentów. Dodatkowo odstraszają firmy, które obawiają się wizerunkowej wpadki. Jednak prawidłowe wprowadzenie działań promocyjnych w marketingu szeptanym nie powinno zakładać, że oszukamy konsumenta. Nawet mało atrakcyjny produkt ma przecież jakieś zalety. Wystarczy więc, że wprowadzając działania szeptanki skupimy się tylko na pozytywach.
Marketing rekomendacji
Marketing rekomendacji to odmiana szeptanki z jedną małą różnicą. Tutaj konsumenci mają możliwość osobistego poznania produktu. W wyniku tego działania, sami wspomagają rozprzestrzenianie się rekomendacji, która jest szczerą opinią konsumenta przekazywaną najbliższym. Oczywiście ta metoda niesie ze sobą pewne koszty. Chcąc wprowadzić marketing rekomendacji musimy przygotować kampanie „product seeding” polegające na dostarczeniu wybranej grupie ludzi produktów do testowania (można udostępnić je na stałe lub czasowo) wraz z próbkami dla znajomych.
Gdzie podyskutujmy o naszym produkcie?
Dbając o wizerunek firmy warto zastanowić się nad tym gdzie wprowadzić marketing dyskusji. Jak wiadomo dyskutować można właściwie wszędzie – na forach dyskusyjnych, blogach i portalach społecznościowych. Oczywiście te dyskusje muszą być szczegółowo moderowane, co pozwoli nam na świadome wywołanie dyskusji na temat produktu. Szeptacz z założenia powinien w naturalny i neutralny sposób włączać się do już rozpoczętych dyskusji (ewentualnie rozpocząć nowy wątek), by przy kolejnych wpisach móc skutecznie wprowadzić do dyskusji określony produkt.
Siła rekomendacji i pozytywnej opinii konsumenta jest podstawą marketingu szeptanego. Założenia są dosyć proste i tak naprawdę każdy może spróbować sił na tym polu.
Jeśli jednak Twoja firma chce uniknąć błędów i otrzymać profesjonalną szeptankę to zapraszamy do kontaktu.