Pokolenie X, Y, Z – czy wiesz jak komunikować się z każdą z tych grup?


Jedną z najważniejszych podstaw dobrze przygotowanej strategii marketingowej jest precyzyjne scharakteryzowanie profilu klientów, którzy tworzą Twoją grupę docelową. 

Dobrym początkiem będzie utworzenie segmentów odbiorców zdefiniowanych na podstawie przynależności pokoleniowej. Taki krok pozwoli na zdobycie wiedzy o preferencjach i przyzwyczajeniach danych grup wiekowych i zniweluje niebezpieczeństwo niejasnej dla konkretnych pokoleń komunikacji. 

Mądry marketing to spójne działania w wielu kanałach, zarówno offline, jak i online, dlatego tak ważne są w kontekście dotarcia do wszystkich pokoleń działania omnichannelowe.  

Przedstawiamy kilka wyróżników dla poszczególnych pokoleń, które ułatwią zastosowanie adekwatnego stylu komunikacji i podkreślaniu kluczowych elementów Twojej kampanii.


POKOLENIE X

To pokolenie stanowią osoby urodzone mniej więcej między 1965 a 1980 rokiem. Najczęściej wymieniane cechy wspólne dla tej generacji to skoncentrowanie na pracy i robieniu kariery, ale również odpowiedzialność i wyznawanie wartości rodzinnych. To pokolenie o wiele częściej i swobodniej korzysta z technologii niż poprzedzająca ich generacja – Baby Boomers, ale wykorzystuje ją głównie do pracy i umie żyć bez Internetu i mediów społecznościowych. Ciekawym aspektem jest fakt, że pomimo tego, że pokolenie X wychowane zostało przed erą e-commerce, zakupy online stały się jedną z ich najczęstszych aktywności w Internecie.

Email marketing

To kanał komunikacji preferowany przez zdecydowaną większość przedstawicieli tego pokolenia! Wykorzystują go w pracy oraz do kontaktu z rodziną i znajomymi, tym samym pozytywnie reagują na maile wysyłane przez marki.

Kupony/ promocje 

Ta generacja dużą wagę przykłada do oszczędzania, dlatego chętnie wykorzystują kupony promocyjne a ich decyzjami zakupowymi często kierują właśnie otrzymane zniżki.

Programy lojalnościowe 

W tym przypadku znów decyduje możliwość zaoszczędzenia pieniędzy dzięki benefitom, płynącym z przyłączenia się do jakiegoś programu, ale nie bez znaczenia pozostaje też kwestia poczucia przynależności do jakiejś grupy.

Marketing na Facebooku

Ulubiony portal społecznościowy pokolenia X, na którym szukają głównie rozrywki i zabawnych treści. Profile marek, na którym publikowane są angażujące materiały, wzmacniają więzi pokolenia X z firmą.


POKOLENIE Y – MILENIALSI

To grupa osób, urodzonych w latach 80. i 90. Dla nich technologie cyfrowe stały się w naturalny sposób nieodłączną częścią rzeczywistości, przez co płynnie je wykorzystują, by ułatwiać sobie życie oraz urozmaicić wolny czas. Jakość życia i doświadczenia są dla nich ważniejsze niż przymus nabywania przedmiotów, praca jest dla nich ważna, ale nie stanowi priorytetu – w tym zakresie odważnie podejmują decyzję o zmianach. Chęć posiadania nie ma dla nich dużego znaczenia, dlatego komunikując do tej grupy, musimy odwoływać się do innych potrzeb. 

Co zrobić, by dotrzeć do Millenialsów?

Millenialsi dostrzegają, kiedy firmy oferują wartość dodaną, np. wspierają szczytny cel lub budują wizerunek oparty na wartościach. Skuteczną metodą dotarcia do tej generacji będzie storytelling oraz stworzenie atrakcyjnej otoczki wokół produktu –najlepiej jako wyznacznik jakiegoś stylu życia czy ideologii.

Social media

To popularny wśród pokolenia Y kanał do komunikacji z markami, więc warto go wykorzystać nie tylko do działań marketingowych, ale i sprzedażowych.

Uczestnictwo w tworzeniu marki/ decyzyjność

Millenialsi lubią tworzyć i mieć poczucie, że należą do społeczności. Dlatego chętnie angażują się w akcje i konkursy organizowane przez marki, zwłaszcza takie, które korespondują z ich wartościami.

Real-time marketing

Bardzo istotna jest lekkość i swoboda komunikatów. Dobrze zaplanowana kampania może stać się bez większych wysiłków viralem, jeśli trafi na podatny segment odbiorców. Podstawą jest tu stała obserwacja zachowań Klientów i natychmiastowa reakcja, przez nadawanie angażujących przekazów. 


POKOLENIE Z

To najmłodsze pokolenie osób, urodzonych począwszy od końca lat 90. Od pierwszych lat życia, są otoczeni przez ekrany: laptopów, smartfonów, tabletów. Przyzwyczajeni w sposób naturalny do cyfryzacji, nie wyobrażają sobie uniezależnienia codziennych obowiązków lub po prostu rozrywki od Internetu, mediów społecznościowych czy modnych gadżetów. Dodatkowo to pokolenie oczekujące szybkiego spełniania swoich potrzeb, przez co mogą wydawać się roszczeniowym klientem. Taka ocena jest krzywdząca a odpowiedni dobór kanałów komunikacji pozwala jej uniknąć.

Rekomendowane przez nas “triki” w procesie dotarcia do najmłodszego pokolenia to:

Personalizacja

Indywidualne bezpośrednie komunikaty. Doskonałą rolę odegrają tu rekomendacje produktowe bazujące na ich preferencjach, historii zakupów i przeglądania.

Nowe portale społecznościowe

Przestarzały już dla tej grupy docelowej Facebook czy Twitter nie przyniesie oczekiwanych efektów. Większą popularnością cieszą się social media, gdzie content opiera się na treściach wizualne: YouTube, Snapchat i Instagram.

Influencer marketing

Ta generacja docenia autentyczność i bardziej niż przekazowi marketingowemu firm ufa rekomendacjom liderów opinii – blogerów czy youtuberów, których w mediach społecznościowych obserwuje. Osoby z pokolenia Z szybko utożsamiają się z influencerami, którzy reprezentują styl życia, zainteresowania czy wartości spójne z ich zainteresowaniami, przez co chętniej sięgną po produkt zareklamowany przez ulubionego twórcę.


Dzięki takiemu zróżnicowaniu, możliwa jest stała ewolucja marketingu, ponieważ ta branża na równi z technologią musi najszybciej nadążać za nieustannymi zmianami w preferencjach i przyzwyczajeniach Klientów. Ważne, by ciągle te zmiany obserwować i błyskawicznie reagować na zmieniające się potrzebny poszczególnych segmentów rynku.

Comments are disabled.