Ocena efektywności strony www — pozyskanie leadów i konwersja na sprzedaż


Każda firma, która posiada stronę internetową lub sklep online, musi systematycznie dokonywać pomiarów ich efektywności. Dzięki temu będzie można dowiedzieć się, jakie kroki trzeba podjąć, aby jeszcze lepiej dostosować witrynę do użytkowników i tym samym zwiększyć sprzedaż. Dowiedz się, czym są kluczowe wskaźniki efektywności strony, które z nich warto wybrać i jak poprawić efektywność strony www.

Czym są kluczowe wskaźniki efektywności strony?

Kluczowe wskaźniki efektywności — w skrócie KPI — są wskaźnikami biznesowymi, których głównym celem jest dokonanie pomiaru działań wdrażanych na stronie. W ten sposób możesz zyskać pewność, że podejmowane przez Ciebie działania są skuteczne, wydajne i przybliżają cię do realizacji zamierzonych celów lub też wręcz przeciwnie, a wtedy wskażą, co należy zmienić. Dane, które można uzyskać dzięki KPI, są o tyle istotne, że wpływają bezpośrednio na rozwój firmy oraz ułatwiają proces zarządzania.

W branży e-commerce można wyróżnić kilka szczególnie istotnych przykładów KPI, wśród których najistotniejsze są pozyskiwanie leadów oraz konwersja.

Konwersja jest kluczowa w kontekście sklepów internetowych, gdyż oznacza stosunek osób, które otwarły witrynę do tych, którzy złożyli zamówienie. W ten sposób można dowiedzieć się, jak bardzo opłacalna jest działalność oraz sama witryna.

W dużym uproszczeniu każdy lead to klient. Jeśli chodzi o pozyskiwanie leadów, to zawsze trzeba szczególną uwagę zwrócić na koszt, z jakim się to wiązało. Poprzez określenie, ile będzie kosztować nowy lead sprzedażowy, będzie można uzyskać wiedzę związaną z tym, jakie działania są najbardziej opłacalne i jak bardzo zwiększyć nakład finansowy. Ponadto konieczne jest określenie wartości konkretnego leada. Należy sprawdzić, jak wygląda stosunek liczby leadów do zysków ze sprzedaży po wdrożeniu danej kampanii marketingowej. Wtedy będzie można uzyskać informację o tym, jak i czy większa liczba leadów wpływa zawsze korzystnie na większy zysk firmy.

Oprócz tego warto wziąć pod uwagę także inne kluczowe wskaźniki efektywności strony, takie jak:

Ruch na stronie

Każdego dnia liczba wyświetleń strony jest inna, raz spada, aby innego dnia wzrosnąć. Ważne jest to, by obserwować i zdawać sobie sprawę z tego, kiedy i z jakich powodów wzrasta. Przy okazji dowiesz się, kiedy warto zamieścić nową promocję, pozwalającą uzyskać największe korzyści.

Pozostając jeszcze w kwestii związane z odwiedzinami strony, to nie można zapomnieć również o wskaźniku mówiącym o tym, jak użytkownicy trafiają na witrynę. Dzięki tym danym dowiesz się, czy bardziej pomocne są portale gastronomiczne, wyszukiwarka Google, reklamy Google Ads, fanpage na Facebooku czy choćby newsletter. Warto wtedy zwiększyć promocję w miejscach, z których ruch jest największy.

Współczynnik odrzuceń

W tym przypadku mowa o sytuacji, gdy użytkownik wchodzi na stronę, szybko z niej wychodzi lub krótko przegląda. Jednak najważniejsze jest to, że już tam nie wracają. Dla każdej firmy istotne jest to, aby użytkownicy stali się kupującymi, a nowi klienci przemienili się w stałych. Dlatego też należy walczyć z wysokim współczynnikiem odrzuceń. Może on oznaczać, że strona została źle zaprojektowana wizualnie lub w ceny są nieodpowiednie, a sama oferta mało atrakcyjna.

Czas spędzony na stronie

Ważne jest to, aby badać, ile czasu użytkownik spędził na stronie. Tym bardziej że jest to jeden z czynników, które uwzględnia też Google. Oczywiście, im dłużej, tym lepiej. Do tego warto sprawdzić również, gdzie najchętniej przebywa zaglądający bądź, które podstrony przegląda najdłużej. W ten sposób dowiesz się, które zakładki należy udoskonalić, a które mogą stanowić wzór dla pozostałych.

Wskaźnik porzuconych koszyków

Z problemem porzuconych koszyków mierzy się większość internetowych sprzedawców. Najważniejsze jest to, aby dowiedzieć się, co jest powodem takiego stanu rzeczy i stopniowo eliminować ten proces. Być może powodem są wysokie koszty dostawy, zbyt skomplikowany system dokonywania zakupu czy choćby strona działała zbyt wolno.

Ruch z urządzeń mobilnych

Robienie zakupów przy pomocy urządzeń mobilnych to trend, który ciągle wzrasta. Musisz zatem sprawdzić, jak wiele Twoich użytkowników kupuje przy pomocy swoich smartfonów. Duże znaczenie odgrywa zarówno liczba osób odwiedzających stronę poprzez swoje urządzenia mobilne, jak i tych, którzy dokonują zakupu. Jeśli użytkownicy jedynie wchodzą na Twoją stronę i szybko ją wyłączają, to znak, że coś nie spełniło ich oczekiwań, np. witryna nie była responsywna.

4 cechy kluczowych wskaźników efektywności strony www

Wskaźniki efektywności witryny powinny być przede wszystkim mierzalne. Najlepiej zatem wybrać te, które można przedstawić za pomocą jakichś jednostek. Oprócz tego ważne staje się to, aby zwrócić uwagę na umiejscowienie wartości w konkretnym czasie. W końcu jedynie określając datę można sprawdzić, czy udało ci się zrealizować cel, czy też nie.

Poza tym należy dobierać je w taki sposób, żeby założenia, z którymi się wiążą były możliwe do osiągnięcia. Nie ma sensu zakładać sobie celów, które z góry będą raczej nierealne do realizacji.

Kolejnym warunkiem jest to, aby wskaźniki efektywności strony internetowej były istotne. Wiedza, jaką będzie można dzięki nim uzyskać ma zostać wykorzystana do zwiększenie zysków i renomy firmy. Toteż należy wyselekcjonować wskaźniki tak, żeby dostarczały jedynie istotną wiedzę. Tracenie czasu na pomiar nieważnych aspektów nie jest wskazany.

Jak zwiększyć efektywność strony?

Mierzenie efektywności to bardzo ważna kwestia, jednak trzeba też wiedzieć co dalej zrobić z danymi, które uzyskasz. W końcu nic nie zmieni się samo. Mimo że każda witryna czy firma ma własne problemy wpływające na jej skuteczność, to jednak w większości przypadków przydatne staje się wdrożenie poniższych wskazówek zwiększających efektywność strony, o których będzie mowa poniżej.

Wezwij użytkowników do działania

Na każdej stronie powinny znaleźć się banery czy przyciski CTA, czyli wezwania do działania, które mają pokazać wprost użytkownikowi, co powinien zrobić. Przykładowo na wielu witrynach można znaleźć przyciski głoszące — Zamów teraz, Kup teraz, Sprawdź naszą ofertę bądź Napisz do nas. Tego typu CTA sugerują, jak należy postąpić i pozwalają zrealizować cele, np. nakłaniają użytkowników do kontaktu, kupna lub po prostu do otwarcia zakładki z ofertą. Istnieje kilka strategicznych miejsc przynoszących szczególne korzyści, w których warto umieścić przyciski CTA — nagłówek strony, pierwsza część strony, która widoczna jest tuż po otwarciu witryny, a jeszcze przed zjechaniem w dół, stopka, w treści lub w panelu bocznym.

Jakościowe zdjęcia

Kolejnym krokiem poprawiającym efektywność strony jest zadbanie o to, aby posiadała dopasowane i wysokiej jakości zdjęcia. W końcu są one jedną z wizytówek całej firmy, więc trzeba zadbać, żeby były atrakcyjne, wyraźne i odpowiednio dopasowane pod względem wielkości. Poza tym grafiki powinny być związane z oferowanymi usługami lub przedstawiać sprzedawane produkty. Musisz zrozumieć, że wielu kupujących docenia strony, które posiadają niepowtarzalne zdjęcia, dlatego warto wysilić się na większą kreatywność, by zachęcić do kupna czy zostać zapamiętanym.

Popraw nagłówki

W większości przypadków, gdzie pojawiają się problemy z efektywnością strony duże znaczenie odgrywają źle skonstruowane nagłówki. Obecnie większość użytkowników skaluje artykuły i teksty zamieszczone na stronach, jednak wyjątkiem są właśnie nagłówki, gdzie wzrok niemal zawsze pada. Dlatego koniecznie je popraw tak, aby spełniały następujące zasady:

  • bądź kreatywny,
  • wyróżnij się,
  • pisz wprost,
  • ukazuj korzyści w nagłówkach.

Wartościowe treści

Teksty, które umieszczone są na stronie muszą spełniać jakieś zadania, być ciekawe i zoptymalizowane. Użytkownik powinien znaleźć w nich korzyści, wskazówki i ostatecznie zostać przekonanym do skorzystania z usług lub kupna produktu. Dobrym rozwiązaniem zwiększającym liczbę wyświetleń, przyciągającym użytkowników i budującym pozycję eksperta, jest tworzenie przemyślanego bloga firmowego. Warto tam umieszczać regularnie treści o charakterze informacyjnym i poradnikowym.

Inne elementy, które zwiększają efektywność strony

Strona ma wzbudzać zaufanie i sprawiać, że firma jest wiarygodna. Dlatego też nie może zabraknąć pozytywnych opinii wcześniejszych klientów, referencji, certyfikatów bądź też danych potwierdzających skuteczność. Aktywnie prowadzony profil w Social Mediach także będzie świetną opcją.

Pomiary efektywności witryny — dlaczego warto?

Dokonywanie pomiarów efektywności strony www to kwestia niezwykle ważna. Najważniejsze jest to, iż po prostu to jedyna droga, aby dostrzec, czy Twoja praca przynosi oczekiwane efekty. Systematyczne kontrolowanie wykonywanych działań pozwala odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie jeszcze udoskonalenia warto zastosować, by osiągać wyższe zyski, spełniać oczekiwania użytkowników i co najważniejsze gospodarować rozsądnie pieniędzmi. Bez dokonania pomiarów nie uzyskasz potwierdzenia, że Twoje działania zmierzają w dobrym kierunku i czy odpowiednio inwestujesz pieniądze. W końcu może się okazać, że konieczne będzie dokonanie zmian w budżecie i wybranie innych form dotarcia do klientów, gdyż obecne są zbyt kosztowne i nie przynoszą pożądanych efektów. Konieczne jest też dokonywanie pomiarów systematycznie w niezbyt dużych odstępach czasowych. W tym celu bardzo często wykorzystywane są różne narzędzia online, np. Google Analytics.

Analiza dla praktykówMarketing dla praktyków

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *