Jak napisać wizję i misję firmy? - Agencja IAM

Jak napisać wizję i misję firmy?


Misja firmy jest krótką, znaczącą frazą, podsumowującą cel, który napędza nasz biznes. Z kolei wizja jest podstawą do podejmowania odważnych decyzji strategicznych.

Szablon misji

Misja pozwala odpowiedzieć na pytanie, dlaczego robimy to, co robimy. Możemy ją stworzyć w 6 prostych krokach.

Krok 1: Zadawajmy pytania.

Możemy sami na nie odpowiedzieć albo z partnerem biznesowym lub grupą zaufanych doradców. W skład naszego zespołu mogą wejść menedżerowie wyższego szczebla, coach biznesowy, księgowy, a nawet małżonek. Chodzi o to, aby zadać sobie pytania o to, co robi nasza firma i dlaczego.

Zadajmy sobie i swojemu zespołowi następujące pytania:

  • Co robimy?
  • Co tworzymy?
  • Dlaczego to ma znaczenie?
  • Dla kogo to ma znaczenie?
  • Jak wpływamy na rynek?

Nie spieszmy się. Najlepiej poświęcić jedno lub dwa spotkania na sformułowanie odpowiedzi. Na przykład na jednym spotkaniu możemy przejrzeć misje innych firm. Szukajmy w Internecie firm, które podziwiamy lub tych podobnych do naszej.

Następnie zapytajmy siebie i swoich doradców:

  • Czym różni się nasz biznes od konkurencji?
  • W jaki sposób możemy wyróżnić naszą misję?
  • Jakie deklaracje misji są podobne do naszej?
  • Jakiego rodzaju opis jest odpowiedni dla naszej firmy?

Krok 2: Burza mózgów na podstawie naszych odpowiedzi.

To może się wydawać najłatwiejszą częścią, ale może się okazać trudna. Zapiszmy wyniki burzy mózgów. Możemy też poprosić członków zespołu, aby głośno wyrażali swoje opinie. Niektóre pomysły będą świetne, inne nie. Nie oceniajmy i zapiszmy wszystkie. Na tym etapie nie poprawiajmy pomysłów swoich i innych.

Jest to etap zbierania danych. Nawet jeśli jakiś pomysł może na początku wydawać się bezsensowny, zapiszmy go. Być może w przyszłości, po głębszym zastanowieniu, wykorzystamy go.

Krok 3: Ocena pomysłów.

Jeśli sami wymyślamy słowa, określające firmę (nie jest to zalecane podejście), łatwo jest je edytować. Po prostu wykreślamy niektóre frazy, które się nam nie podobają lub nie pasują. Lepiej jednak pracować w grupie. Uczestnicy mogą zagłosować na słowa lub wyrażenia, które im się najbardziej podobają.

Możemy rozważyć umieszczenie słów na wykresie lub tablicy, a później zachęcić zespół do głosowania. Taka informacja zwrotna jest niezwykle ważna. Pozwala na lepszą integrację. Każdy członek zespołu czuje się doceniony. Z pewnością wybierzemy słowa, które najlepiej reprezentują naszą firmę. Określają, co robi nasza firma i dlaczego.

Krok 4: Sporządźmy pierwszą wersję roboczą.

Jest to część procesu, w którym my lub nasz zespół marketingowy, public relations, HR lub kreatywny może przejąć kontrolę. Możemy podsumować swoje przemyślenia w swoim pierwszym projekcie misji. Alternatywnie możemy sporządzić kilka szkiców misji. Chodzi o to, aby podsumować zebrane dane. Później możemy je edytować.

Krok 5: Prośba o opinie.

Co dziwne, jest to ważny krok, który wielu właścicieli firm pomija. Jest istotny, ponieważ chcemy mieć pewność, że to, co powiemy, jest właściwie zrozumiane przez innych. Jeśli opublikujemy swoją misję, nie pytając innych o zdanie, możemy ryzykować, że nikt nas nie zrozumie. Innym popularnym błędem jest powierzenie osobie odpowiedzialnej za PR lub HR samodzielnego sformułowania misji firmy. Pamiętajmy, że jest to misja naszej firmy i powinna odzwierciedlać nasze stanowisko. Dlatego poświęćmy na to trochę czasu.

Ponownie, spotkanie w grupie może być bardzo dobrym pomysłem. Poproś o opinie klientów, pracowników i innych właścicieli firm. Wysłuchaj ich wypowiedzi na temat misji. Zauważmy, że niektóre osoby nie chcą nas zranić. Dlatego po prostu kiwają głowami i twierdzą, że wszystko jest w porządku. Dlatego zadajmy im następujące pytania:

  • Jak to wpłynie na naszą firmę?
  • Co byś zmienił?
  • Jaki zwrot Ci się nie podoba?
  • Czego brakuje?

Krok 4 i 5 może wymagać powtórzenia. Przeprowadzajmy je, dopóki misja nie będzie dokładnie określać naszej firmy. Po prostu kontynuujmy edycję i otrzymujmy informacje zwrotne, dopóki Ty i Twój zespół nie dojdziecie do porozumienia.

Krok 6: Finalizuj i udostępnij.

Po potwierdzeniu misji nadszedł czas, aby ją sfinalizować. Prawdopodobnie poczujemy ulgę, gdy stwierdzimy, że już skończyliśmy.

Wizja firmy

Pierwszą rzeczą, którą większość osób robi, gdy słyszy słowa wizja firmy, jest ziewanie. To dlatego, że większość wizji jest niejasna, niezrozumiała i nieciekawa. Dobrze zaprojektowana wizja powinna motywować do działania, inwencji i innowacji.

Jasna wizja przykuwa uwagę i stanowi punkt wyjścia do podejmowania śmiałych wyborów strategicznych. Napędza do poszukiwania nowych modeli biznesowych. Jeśli działanie, pomysł, projekt czy eksperyment nie przybliża nas do realizacji naszej wizji, nie marnujmy czasu, energii i pieniędzy. Wizja jest kompasem, który zapewnia, że nasz zespół pracuje nad rzeczami ważnych dla klientów. Będzie inspirować, angażować i aktywizować pracowników, aby mogli wykonywać lepszą pracę.

 

Canva może być bardzo przydatnym narzędziem do opracowywania wizji firmy. Jeśli zależy nam na pozytywnej, przyszłościowej zmianie w swojej firmie, nie opierajmy się na tradycyjnych rozwiązań. Deklaracja wizji stanowi nagłówek znacznie bogatszej opowieści o przyszłości firmy. Jest kotwicą dla planu strategicznego. Wizja jest aspiracyjnym opisem, tego, co zespół ma lub chce osiągnąć w perspektywie średnio- lub długoterminowej. Określa, gdzie, kiedy i jak chcemy iść.

Krok 1: Wyjść poza schematy.

Przede wszystkim wyjdźmy poza schematy. Zaangażujmy całą firmę w opracowywaniu wizji. Powinna łączyć energię, zabawę, kreatywność i ambicję. Nie myślmy tylko o tym, co będzie jutro. Zarówno Ty, jak i Twój zespół wizualizujcie przyszłość firmy.

 

Zadajmy sobie pytanie, jakie problemy zespół ma nadzieję rozwiązać w ciągu najbliższych kilku lat. Co mają nadzieję osiągnąć? Kim są nasi potencjalni i obecni klienci i co chcemy dla nich zrobić? Jak będzie wyglądał nasz przyszły model biznesowy?

Krok 2: Zaprojektujmy tematy wizji.

Wysokiej jakości, praktyczna i inspirująca wizja każdej firmy powinna być konkretna i jasna. Sformułujmy tematy, które wspierają wizję. Odpowiedzmy sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Jakie są podstawowe tematy w naszej wizji?
  • Czy chodzi o zorientowanie na klienta?
  • Czy interesuje nas wysoka jakość?
  • A może chodzi o innowacje?

Wymieńmy od 3 do 6 tematów, które wspierają naszą wizję.

Krok 3: Przygotujmy tematy wizji i znajdźmy przykłady.

Gdy Ty i Twój zespół zaczniecie wspólnie tworzyć idee swojej przyszłości, musicie uchwycić jasne przykłady wizji. Kluczem do znalezienia takich przykładów jest zadanie sobie (i swojemu zespołowi) pytanie:

  • Jak działa nasz model biznesowy?
  • Jak to się przedstawia w kontekście naszej propozycji wartości?

Krok 4: Szersza wizja.

Gdy Ty i Twój zespół zaczniecie wspólnie opracowywać pomysły na przyszłość firmy, musicie uchwycić również jej aspekty, strategie i kolejne kroki. Będą niezbędne do realizacji wizji. Kluczem będzie odpowiedź na następujące pytania:

  • Dlaczego my?
  • Dlaczego teraz/co?
  • Co Twoja firma musi zrobić, aby wesprzeć wizję?

Krok 5: Opowiedzmy historię.

Kiedy wchodzimy do sali konferencyjnej lub organizujemy spotkanie strategiczne firmy,  lub z ważnym klientem, zastanówmy się, co powiemy? Jak wpłyniemy na ludzi, a przynajmniej przekonamy ich do naszego pomysłu? Tutaj historie odgrywają zasadniczą rolę. Choć naturalnie utalentowani mówcy mogą to robić instynktownie, powinniśmy się zastanowić, co, jak, kiedy i komu chcemy coś powiedzieć. Musimy dobrze zaprojektować swoją historię.

Ważny jest tu nasz punkt widzenia, czyli podejście do pewnych kwestii. Jest to nasza wiara w firmę i pasja. Jasna wizja ułatwia rozwój firmy. Zastanówmy, się jak opowiemy swoją historię. Nie dla efektów specjalnych, ale dlatego, że chcemy wywrzeć wpływ na ludzi, zainspirować ich do działania i osiągnąć sukces.

Opracowywanie wizji powinno uwzględniać wartości, które są ważne dla naszej firmy. Musi także uwzględniać realistyczne cele średnio- i długoterminowe. Wizja firmy musi uwzględniać kluczowe cele, skuteczne taktyki i elementy naszego biznesu i wartości, które je wspierają. Umożliwi to różnym zespołom w firmie opracowanie strategii osiągnięcie celów określonych w wizji. Pozwala na lepszą integrację wszystkich pracowników.

Analiza dla praktykówMarketing dla praktyków

Comments are disabled.