Linkedin – jak zbudować silną markę osobistą?


Linkedin jest bardzo ważnym portalem społecznościowym dla biznesu. Umożliwia dzielenie się ekspercką wiedzą, nawiązywanie relacji biznesowych, komunikację ze społecznością i docierać do klientów dzięki spersonalizowanym wiadomościom.

Dlaczego warto korzystać z Linkedin?

Linkedin codziennie oferuje nowe miejsca pracy. Możesz zdobywać kontakty biznesowe o wiele skuteczniej niż za pomocą Facebooka czy Twittera. Specjaliści ds. rekrutacji i kadr mają swój profil na Linkedin. Zwracają uwagę na Twój profil. Jeśli nie jesteś na Linkedin, zastanawiają się dlaczego.

Możesz otrzymywać i pisać opinie i referencję. Linkedin ułatwia nawiązywanie ważnych kontaktów biznesowych. Możesz wybrać, z kim chcesz się połączyć na Linkedin – z dawnymi współpracownikami, pracodawcami i menadżerami.

Dołącz do profesjonalnych grup, do których należą osoby o podobnych poglądach. Linkedin obsługuje tysiące grup internetowych. Umożliwia profesjonalistom nawiązywanie kontaktów w swoich niszach. Linkedin informuje też, kto przeglądał Twój profil. W ten sposób ułatwia poznawanie nowych osób i nawiązywanie ważnych kontaktów. Jeśli ktoś przeglądając Twój profil jest zainteresowany nawiązaniem z Tobą współpracy może do Ciebie bezpośrednio napisać.

Jak założyć profil na Linkedin?

Przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pozwolą lepiej przygotować biznesowy profil na Linkedin.

Podstawowe dane

Posługuj się  swoim prawdziwym imieniem i nazwiskiem. Nie wykorzystuj pseudonimów, aby profil  był profesjonalny. Zamieść precyzyjny nagłówek, który jasno informuje o tym, czym dokładnie się zajmujesz. Rekruterzy zwracają również uwagę na branżę i lokalizację. Jeśli chcesz, by inny mogli łatwiej Cię odnaleźć podaj swoją lokalizację. Poświęć też trochę czasu na podsumowanie. Możesz w nim krótko opisać swoją osobę i czym się zajmujesz, przy czym użyj tonu półformalnego i pisz w pierwszej osobie. Jeśli zmieniłeś branżę, napisz krótko dlaczego. Informacje, które zamieścisz stają się Twoją wizytówką.

Zdjęcie profilowe

Pamiętaj, by umieścić swoje zdjęcie profilowe. Powinieneś być na nim uśmiechnięty. Musi być przy tym profesjonalne. Możesz wykorzystać zdjęcie takie jak w CV albo poprosić kogoś, aby zrobił Ci zdjęcie komórką. Absolutnie nie zamieszczaj zdjęć z wakacji, swojego zwierzaka czy selfie.

Doświadczenie

Aby osiągnąć poziom mistrza, powinieneś uzupełnić wszystkie wymagane informacje. . Postaraj się, by odzwierciedlały Twoją wiedzę i obowiązki. Przedstaw chronologiczne swoją karierę zawodową, pokaż, jaki miałeś wkład w działalność firmy. Przy pisaniu o obowiązkach, skoncentruj się na najważniejszych informacjach.

Wykształcenie

Przy wykształceniu możesz podać uczelnię wyższą. Nie musisz wpisywać liceum. Chyba że jesteś jeszcze studentem i rodzaj szkoły średniej jest istotny. Wpisując nazwę uczelni, poczekaj, aż wyświetli się jej ikonka. Jeśli nie ma jej jeszcze na Linkedin, pole będzie szare.

Umiejętności

Jeśli chcesz uzyskać status „All-Star”, musisz wpisać minimum 5 umiejętności. Napisz, w czym jesteś dobry i poproś znajomych, aby to potwierdzili. Twoje kontakty mogą również same zasugerować Twoje umiejętności. Jeśli się z nimi zgadzasz, zaakceptuj je. Rekomendacje są niezwykle ważne.

Kursy

Możesz również wpisać ukończone kursy, wolontariaty, rekomendacje, zamieszczone publikacje czy organizacje, do których należysz. W ten sposób zdobędziesz większą liczbę kontaktów.

Kontakty

Potrzebujesz kontaktów, aby mieć dobry profil na Linkedin. Kontakty są bardzo istotne. Ułatwią poszukiwanie nowej pracy. Mogą Cię polecić, napisać rekomendację i udostępnić Twój post swojej sieci kontaktów. Wysyłając zaproszenie, zawsze personalizuj wiadomość. Liczba kontaktów znajduje się na górze profilu, obok lokalizacji.

Jak tworzyć wartościowe publikacje?

Jeśli posiadasz już profil na Linkedin, twórz wartościowe publikacje. Informuj o swoich sukcesach i polecaj publikacje innych osób.

Linkedin ułatwia pisanie i publikowanie własnych oryginalnych treści. Jest to świetny sposób na przedstawienie siebie i swojej firmy. Możesz dotrzeć do aktywnych odbiorców. Staniesz się ekspertem w konkretnej dziedzinie i poprawisz swoją reputację.

Udostępniaj treści, które pasują do Twojej branży. Kluczem jest konsekwentne publikowanie treści, które zainteresują Twoich klientów i będą dla nich przydatne. W ten sposób budujesz wizerunek profesjonalisty.

Algorytm Linkedin wykorzystuje zaangażowanie. Opiera się ono na tym, jak bardzo publikowana treść jest interesująca dla grupy odbiorców. Niezwykle istotne są komentarze i udostępnienia. Polecenia treści są też ważne. Regularnie analizuj swoje wyniki. Testując, weź pod uwagę różne typy publikacji. W ten sposób sprawdzisz, jakie formy i przekaz są najciekawsze dla odbiorców.

Pamiętaj, że nie zawsze wysoki zasięg publikacji jest uzależniony od liczby polubień i komentarzy. Zwróć też uwagę na inne czynniki. Przydatna może być liczba zapytań o nawiązanie współpracy czy nowe kontakty biznesowe. Świadczą one o efektywności publikowanego przez Ciebie contentu.

Jak budować bazę swoich kontaktów?

Rozszerzaj systematycznie bazę swoich kontaktów. Szukaj osób, które mogą być zainteresowane Twoim profilem. Zapraszaj ich do swoich znajomych. Nie wysyłaj zaproszeń do przypadkowych osób. Jeśli oferujesz usługi dla biznesu, nie zapraszaj studentów, a właścicieli firm.

Zanim wyślesz zaproszenie do konkretnej osoby, wykonaj konkretne zadania. Zbuduj persony. Zastanów się, kto może być Twoim potencjalnym klientem. Przygotuj kilka szkiców wiadomości sprzedażowych. Wyszukaj w wyszukiwarce osoby, które spełniają Twoje kryteria.  Przejrzyj profil osoby, do której chcesz wysłać wiadomość i poszukaj punktów stycznych, aby przekonać do siebie potencjalnego klienta. Teraz możesz spersonalizować wiadomości, korzystając z przygotowanych wcześniej szablonów. Przedstaw swoją ofertę i koniecznie zamieść call to action w wiadomościach.

Jak pisać wiadomości spersonalizowane?

Pisząc wiadomość spersonalizowaną, nie rób przydługich wstępów. Nie uprawiaj wodolejstwa. Pisz krótko i konkretnie. Nikt nie ma czasu na czytanie długich wiadomości.

Tworząc przekaz, skup się na kilku elementach. W pierwszej kolejności skoncentruj się na tytule. „Hej” czy „Cześć” na pewno nie wystarczy i nie zachęci do czytania wiadomości. W tytule możesz zamieścić pytanie dotyczące konkretnego klienta i jego aktywności w mediach społecznościowych.

W nagłówku zamieść imię odbiorcy. Dzięki personalizacji osoba, do której piszesz, od razu wie, że wiadomość jest na pewno skierowana właśnie do niego.

Umieść krótką informację o sobie i swojej firmie. Dzięki temu odbiorca nie będzie się zastanawiał, kto do niego napisał. Przypomnij mu, gdzie się poznaliście lub powołaj się na wspólnego znajomego. Dzięki temu zyskujesz wiarygodność. Odbiorca staje się do Ciebie bardziej przychylny.

Niezwykle ważny jest research. Pisząc wiadomości, skoncentruj się na prospektach, a nie na Twojej firmie. Potencjalny klient będzie do Ciebie lepiej nastawiony, jeśli pokażesz mu, że znalazłeś istotne informacje na jego temat. W kolejnym zdaniu możesz zaoferować przydatny content, ciekawe badanie czy opinię eksperta. W ten sposób możesz pokazać odbiorcy, dlatego nawiązanie relacji może mu pomóc.

Zadając pytania odnośnie konkretnego tematu czy aktywności w mediach, możesz zachęcić klienta do odpowiedzi. Pokaż, że jesteś zainteresowany, jak wygląda jego sytuacja. Możesz użyć zwrotu: „Jestem ciekawy, w jaki sposób”, „Ciekawi mnie, jak radzisz sobie z”. Jest to doskonały punkt wyjściowy do kolejnych wiadomości. Na koniec poproś o rozmowę telefoniczną lub wysłanie maila.

Przykład dobrego profilu na Linkedin

Właśnie według tych metod małych kroków zbudowała swój biznesowy profil właścicielka agencji Agnieszka Szklarczyk. Zdobyła 17 tys. kontaktów. Dzięki temu skutecznie nawiązuje współpracę biznesową. Zgłaszają się do niej osoby zainteresowane współpracą. Piszą również osoby, które chciałyby pracować dla agencji.

 

Zleć swój profil biznesowy specjalistom – napisz do nas!

Comments are disabled.