Kaizen: czy metodologia sprzed 30 lat nadal jest efektywna?

Hand arranging wood block stacking as step stair. Ladder career path concept for business growth success process, Copy space


Żyjemy w czasach, w których dominuje technologia umożliwiająca natychmiastową komunikację z całym światem. Coś, co jeszcze w latach 90 -tych brzmiało jak science fiction dziś jest naszą codziennością.  W świecie, gdzie wszystko jest “na wczoraj”, jeszcze ważniejsze niż kiedykolwiek stało się wyróżnianie z tłumu – dotyczy to bardziej niż kiedykolwiek sfery biznesu. Konkurowanie rynkowe oznacza dziś bardzo wiele: oferowanie wysokiej jakości produktów, poprawę efektywności i eliminację zbędnych procesów czy kosztów. Jak być efektywnym w działaniach? Stosując właściwą metodologię, czyli lean management, której filarem jest Kaizen z pewnością efekty będą widoczne bardzo szybko.

Kaizen to metodologia, która dotarła do nas z Kraju Kwitnącej Wiśni i jest głęboko zakorzeniona w japońskiej filozofii i ideach. Mimo, że dla Europejczyków mogłaby się wydawać abstrakcyjna, to dobre efekty przynosi niezależnie od szerokości geograficznej. Dokładne tłumaczenie słowa Kaizen oznacza “dobra zmiana” lub “zmiana na lepsze”, ponieważ Kai – znaczy zmiana, a zen – dobro. I chociaż idea Kaizen powstała ponad 30 lat temu, idealnie sprawdza się także dzisiaj.

Myślą przewodnią Kaizen jest nieustanne ulepszanie i pokonywanie każdego dnia małych kroków, które przybliżą nas do celu. Kaizen to podróż, a nie miejsce. Zmiany nigdy się nie kończą, ponieważ zawsze możemy być lepsi od siebie wczoraj.

Filarem metodologii Kaizen jest idea głosząca, iż niewielkie zmiany, nagromadzone w czasie mogę być powodem znacznych, długoterminowych efektów. W zarządzaniu przedsiębiorstwem odpowiednie wdrożenie Kaizen to szansa na uzyskanie istotnej przewagi konkurencyjnej.

Jak to się dzieje? Naturalnym zachowaniem jest obawa przed dużymi zmianami, lęk przed nieznanym.  Wyobraź sobie, że stajesz przed ciemnym tunelem bez latarki i Twoim zadaniem jest wejść kilometr w głąb, aby dotrzeć do upragnionego celu, ale nie znasz drogi. Wchodzisz? Czy może cofasz się w obawie, że na drodze jest przepaść? Większość z nas nie wejdzie w nieznane, to naturalny odruch. Tym samym nigdy nie dowie się, co było po drugiej stronie tunelu.

Teraz wyobraź sobie, że stoisz przed tym samym tunelem i masz wykonać zaledwie jeden krok w przód, możesz spokojnie zbadać grunt pod nogami i postawić jeden krok. Jaka jest Twoja decyzja?

Wprowadzanie drobnych zmian i udoskonaleń jest łatwiejsze i prostsze w utrzymaniu efektów każdego dnia.

To z metodologią Kaizen zawsze planuje wszystkie zmiany, które wprowadzam zarówno w życiu, jak i w biznesie, a przede wszystkim w marketingu. Rozpoznam od odpowiedzi na 4 pytania: Co chcę zmienić? Od czego rozpocznę? Jakie będą kolejne kroki? Do jakiego etapu dążę?

Często firmy, z którymi współpracuję pytają mnie, dlaczego stosuję właśnie tę metodę? Odpowiedź jest bardzo prosta: każdego dnia widzę jej dobre efekty w agencji, którą prowadzę. Agencja I.AM jest pierwszą agencją marketingową prowadzoną zgodnie z metodologią Kaizen. Każdy z moich pracowników, wie że może zgłaszać swoje pomysły i propozycje usprawnień stanu obecnego. Spisujemy nasze metody pracy i zastanawiamy się, które czynności możemy wykonać jeszcze lepiej. Uczestniczymy w szkoleniach i konferencjach. Pracujemy na liczbach i raportach, aby zoptymalizować efekty. Poprawiamy własne działania i wyniki każdego dnia. Natomiast patrząc z perspektywy roku, pokonaliśmy ogromne odległości. Kaizen działa.

Agnieszka Szklarczyk

CEO Agencji Marketingowej I.AM

Kaizen w biznesie

Comments are disabled.