Kolory – jak świadomie wpływać na klientów i odwiedzających


Dlaczego podczas ciężkiego dnia w pracy uciekamy myślami w Bieszczady, na zielone łąki, nad którymi unosi się czyste, błękitne niebo? Dlaczego serialowy doktor House chciał dodać swojemu sposobowi chodzenia energii i szybkości za pomocą laski z ognistymi płomieniami? Odpowiedź na oba pytania jest bardzo prosta – za wszystko odpowiadają kolory! Posiadają one niezwykłą moc, ale czy da się je wykorzystać, aby zwiększyć sprzedaż produktów, i czy za ich pomocą można przyciągnąć klientów?

Klucz do umysłu klientów

To, że wszystkie kolory odgrywają ważną rolę w marketingu jest oczywiste. Każdy z nich ma wyjątkową zdolność do wpływania na klientów – ich decyzje, samopoczucie oraz zachowania. Jak nic innego mogą dodawać energii lub studzić emocje. Atakują nas z każdej strony – w sklepach, na ulicach oraz w Internecie. Nie jest więc zaskoczeniem, że dla ponad 60% klientów kolor jest najważniejszym czynnikiem, podczas wyboru różnego rodzaju produktów.

Kolory stanowią bowiem systemem jasnej komunikacji – świadomie i odpowiednio zastosowane, podnoszą sprzedaż danego produktu oraz usługi. Odpowiednio zaplanowana kolorystyka to jeden z najważniejszych elementów komunikacji wizualnej firmy. Wpływa świadomie nie tylko na odwiedzających, ale także znacznie zwiększa liczbę nowych klientów.

Emocje ukryte w kolorach

Każdy kolor ma swoje przypisane emocje. Dlatego przy projektowaniu materiałów graficznych powinniśmy najpierw zastanowić się, jakie emocje chcemy wywołać u odbiorcy – pobudzić do działania, czy wzbudzić zaufanie. Warto też zwrócić uwagę na to, do kogo kierujemy nasz przekaz, ponieważ preferencje kolorystyczne kobiet i mężczyzn różnią się od siebie. Panie zdecydowanie wolą pastelowe barwy, natomiast panowie – mocne odcienie. Przy doborze odpowiedniej kolorystyki, która pomoże wpłynąć na zachowanie naszych klientów oraz odwiedzających, może okazać się przydatna, znajomość psychologii poszczególnych kolorów.

Najchętniej wybieranym kolorem przez marki jest niebieski, który kojarzy się z wiedzą, kompetencją, a także z czystością. Dzięki zastosowaniu go w naszej komunikacji wizualnej, klienci będą postrzegać naszą firmę jako rzetelną oraz godną zaufania.

Chcąc zwrócić na siebie uwagę i pobudzić odbiorców do działania, warto użyć czerwień. Jest to kolor bardzo mocny i intensywny, który przywodzi na myśl pozytywne emocje, takie jak: siła, energia, miłość, ale także negatywne, np. zagrożenie.

Naszą kreatywność oraz szeroką wiedzę na temat tego, co robimy, możemy podkreślić używając w komunikacji wizualnej firmy koloru fioletowego. Barwa ta zwiększa wrażliwość ludzi na piękno, stymuluje wyobraźnię oraz wpływa na innowacyjność.

Żółty natomiast wiążę się z ciepłem słońca i ognia. U klientów wywołuje poczucie optymizmu, nadziei, ale również tchórzostwa i zdrady.

Kolorem natury jest zielony. W reklamie symbolizuje ekologię, świeżość, zdrowie, relaks oraz bezpieczeństwo. Powinno się go używać do promocji naturalnych produktów, w komunikacji firm, które dbają o zdrowie fizyczne i psychiczne swoich klientów, oraz przy kampaniach na rzecz ochrony środowiska.

Jeżeli chcemy podkreślić ekskluzywny charakter naszej marki warto zastosować kolor czarny. Kojarzy się on z mocą, elegancją, tajemniczością oraz wysokim standardem, więc nie bez przyczyny samochody w tym kolorze, uchodzą za najbardziej luksusowe.

W świecie reklamy, kolory są powszechnie wykorzystywane przez marki, do kreowania niepowtarzalnego wizerunku, który będzie odróżniał je wśród licznej konkurencji. Jeżeli chcemy świadomie wpływać na konsumentów i odwiedzających, powinniśmy wiedzieć, jaki wpływ na zachowanie ma odpowiednio dobrana barwa. Dzięki temu nie tylko zbudujemy tożsamość naszej marki, ale także wpłyniemy na emocje klientów i na powstawanie u nich odpowiednich skojarzeń, opinii oraz wyobrażeń na temat naszej działalności.

znaczenie kolorów w marketingu

 

Podstawy E-commercePodstawy MarketinguPodstawy WWW

e-commercewww

Comments are disabled.