Infografika bez tajemnic – poradnik dla początkujących


Na początek zadajmy sobie pytanie. Do czego służy infografika. Każdy zna to słowo, ale czy zastanawialiśmy się do czego jest najbardziej przydatna?

Załóżmy, że chcesz w czytelny i angażujący sposób objaśnić działanie jakiegoś procesu lub podzielić tenże proces na łatwe do zrozumienia kroki. Właśnie wtedy zwizualizowanie tego za pomocą infografiki będzie strzałem w dziesiątkę. Dzięki niej podsumujesz i w przystępny sposób objaśnisz nawet najbardziej skomplikowany proces. To idealny sposób na wizualizacji strategii marketingowych, wprowadzanie nowych pracowników w działanie i strategię firmy lub działu. Infografiki nadają się również do tworzenia map podróży dla klientów, przewodników po produktach, przepisów kulinarnych itp.

Jeżeli nie masz zbyt dużego doświadczenia w projektowaniu infografiki, może Ci się to wydawać się nieco przerażające. Dlatego warto zacząć od gotowych szablonów, które znajdziecie m.in tutaj.

Korzystanie z nich jest dziecinnie proste:

  1. Wybierz szablon infografiki, który pasuje do procesu, jaki chcesz wizualizować.
  2. Dodawaj, usuwaj i zmieniaj kolejność czynności w infografice.
  3. Dodaj własny tekst i własne zdjęcia do infografiki.
  4. Dostosuj kolory, czcionki i ikony, aby zaprojektować swój własny projekt.

Lepsze jest wrogiem dobrego

Co zrobić, aby infografika, którą tworzysz była czytelna? Kilka poniższych wskazówek pomoże Ci stworzyć infografikę, która w atrakcyjny i przystępny sposób objaśni nawet najbardziej skomplikowane myśli, a tym banalnym nada atrakcyjnej oprawy 😉

Jedną z najpopularniejszych form to prosta infografika z ponumerowanymi krokami. Jednocześnie jest bardzo skuteczna w swoim przekazie. Przy jej tworzeniu użyj jasnego, pogrubionego nagłówka. Wyraźnie numeruj swoje kroki. Aby podkreślić i odróżnić poszczególne kroki, możesz numerować je innymi kolorami. Kolor w Infografice ma znaczenie strategiczne, jego zadaniem jest podkreślenie istotnych rzeczy i ułatwienie zrozumienia przekazu.

Pamiętasz grę w węża na Nokiach 3210?

Jeżeli tak to w mig załapiesz o co chodzi, mianowicie o układ infografiki w kształcie litery S. Może się też kojarzyć z drogą lub prostymi planszówkami. W takiej infografice przerywana linia, która będzie łączyła kolejne punkty, wskaże kierunek odczytywania infografiki. Oczywiście można to wzmocnić poprzez ponumerowanie kolejnych etapów. Kolejną zaletą takiej infografiki jest to, że na stosunkowo niewielkiej powierzchni możesz przedstawić całkiem sporo istotnych informacji.

Żyjemy w epoce obrazkowej

Ikony są super, bo w uproszczony sposób przedstawiają różnorodne idee. Niestety czasami same ikonki to za mało. Aby Twoja infografika wyglądała profesjonalnie, dodawaj do niej obrazy na przezroczystym tle. Dzięki temu idealnie wkomponują się w tło twojej infografiki. Jeżeli jednak nie masz dostępu do obrazów z przezroczystym tłem zastosuj inną sztuczkę. Włącz go do projektu jako obrazek w ramce. Ten świadomy zabieg pozwoli zachować profesjonalny wygląd Twojej prezentacji.

Fortuna kołem się toczy…

Do przedstawienia procesu, który się powtarza, lub takiego, który wymaga regularnej iteracji i ulepszeń, użyj układu koła. Wyraźnie wskaż miejsce, w którym wszystko się zaczyna, a następnie wykorzystaj metodę numerowanych kroków lub strzałek, aby wskazać dalszy kierunek wizualizowanego procesu. Nie zapominaj o kolorach, dzięki nim każdy z cyklu procesu będzie się odróżniał od innych.

Mam głowę pełną pomysłów…

Przedstaw je za pomocą mapy myśli, która łączy różnorodne idee w spójną całość. Dzięki niej będziesz mógł przedstawić wiele opcji do wyboru. Przy tego typu infografice warto również zadbać o krótki opis pod mapą myśli, który zadba o kontekst. Infografika w postaci mapy myśli to także świetny sposób na przedstawienie kluczowych informacji, dla danego procesu.

Więc chodź, pomaluj mój świat…

Kolory używane do infografiki mają na celu coś więcej niż uatrakcyjnienie jej wyglądu, choć to również nie jest bez znaczenia. Ich nadrzędną funkcją jest pomoc w zrozumieniu przekazywanej informacji. Z pomocą kolorów możesz kodować różne fazy procesu. Pomoże łatwiej śledzić jego przebieg, a także może pogrupować poszczególne fazy. Możesz także rozróżnić kolorystycznie nagłówki, aby ułatwić skanowanie infografiki pod kątem określonego kroku.

Wybierz czcionki, które będą pasowały do tematu Twojej infografiki.

Nie od dzisiaj wiadomo, że czcionka wpływa na odbiór informacji. Są czcionki, które pasują to tematów i obrazów retro, a także takie, które stosuje się do nowoczesnych prezentacji, które swoją tematyką nierzadko wybiegają w przyszłość. Zastanów się, kto będzie odbiorcą Twojej infografiki i na jakiego rodzaju przekazie Ci zależy. Możesz także użyć kilku różnych czcionek. Pamiętaj jednak aby dopasować je do siebie, tak aby nie wywołały efektu chaosu.

W prawo, w lewo, prosto…

Znaki drogowe pozwalają nam poruszać się po mieście. Tak samo strzałki będą dobrym sposobem na nawigację po Twojej infografice. Możesz również sięgnąć po inne wskazówki wizualne jak np. palce wskazujące określony kierunek, twarze, które spoglądają w daną stronę itp.

Infografika wyjaśni niewyjaśnione

Dzięki użyciu wykresu przepływu w prosty sposób przedstawisz proces, który ma więcej niż jedną ścieżkę lub dochodzą do niego procesy wspierające. Zazwyczaj dany krok w procesie obrazuje się za pomocą pola, linie lub strzałki wskazują kolejne podprocesy.

Pobaw się w grafika

Jeżeli brakuje Ci zasobów aby wynająć grafika, spróbuj “narysować” to za pomocą ikonek. Dzięki nim możesz tworzyć własne niestandardowe ilustracje. Wyszukaj te, które najlepiej  sprawdzą się jako elementy działania, które masz na myśli. Następnie ułóż je tak, jak układasz kawałki kolażu.Co za zabawa, prawie tak dobre jak Lego 🙂

Infografiki to świetne narzędzie. Dzięki nim w czytelny, zabawny, profesjonalny sposób przedstawisz dane statystyczne, dane geograficzne, zmapujesz proces, zaplanujesz podróż, porównasz dane itp. Zatem do dzieła!

infografika krok po kroku

 

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu profesjonalnej infografiki dla swojej firmy? Napisz do nas. Pomożemy!>>

Analiza poziom podstawowyPodstawy MarketinguPodstawy Social Media

analizasocial media

Comments are disabled.