Video czy grafika


Oddziaływanie i odbiór treści przez klientów

Człowiek zapamiętuje 10% tego co usłyszał, 20% tego co przeczytał i 80% tego co zobaczył lub zrobił. Od kilku lat, zgodnie z trendami marketingowymi rozwijają się serwisy oferujące treści graficzne oraz video. Youtube, Instargam, Snapchat. Facebook od początku mocno stawiał na grafikę, a od jakiegoś czasu promuje również video. Serwisy informacyjne, lifestylowe również dostrzegły tu potencjał i coraz większy procent publikowanych treści to video lub live streaming. Przykłady można mnożyć. Influencerzy także świetnie zdają sobie sprawę z potężnej mocy oddziaływania obrazem i poza treścią publikują zdjęcia oraz nagrywają treści video, które następnie udostępniają na własnych blogach oraz w serwisie YouTube. To oni coraz częściej zyskują status celebrytów dzięki rzeszy subskrybentów ich kanałów video.


Skuteczność przekazu reklamowego

Informacyjny szum to zjawisko, które spotęgowało się od momentu, w którym dostaliśmy swobodny dostęp do Internetu. W każdej chwili możemy uzyskać informacje z każdej dziedziny wiedzy i w każdym języku. Ten niczym nieograniczony dostęp do wiadomości ma jednak swoje wady. Nie zawsze jesteśmy w stanie odróżnić wartościowe i sprawdzone informacje od tzw. fake newsów oraz umiejętność skupienia naszej uwagi coraz bardziej maleje. W zalewie komunikatów staramy się wyłuskać ten, który przykuje naszą uwagę atrakcyjną treścią, która zostanie zgrabnie opakowana i tu wielkiego zaskoczenia nie ma. Najbardziej angażujące dla nas są treści graficzne, video oraz infografiki.

Aby ponad pięciokrotnie zwiększyć przyswajanie przekazu reklamowego przez odbiorcę wystarczy jej treść „ubrać” w przejrzystą grafikę. Trend ten nie został sztucznie wykreowany przez marketingowców, ale odpowiedzią na potrzeby klientów, którzy sami swoją aktywnością w Internecie zdecydowali jakie treści są dla nich angażujące.

Kalejdoskop obrazów

Gdyby sam fakt publikowania losowego obrazka już wystarczył do SKUTECZNEGO dotarcia do grupy docelowej, marketerzy i graficy mogliby zacząć szukać nowej pracy. W końcu mamy Painta i generatory memów 😉 Na efektywnośc obrazu mają wpływ również takie czynniki jak odpowiednio dobrana paleta barw, umieszczenie obrazu w odpowiednim medium oraz w odpowiednim kontekście, a także dopasowanie treści na grafice do grupy odbiorców. Przykładowo tzw. Millenialsi głównie korzystają z urządzeń mobilnych, poprzez które śledzą publikowane treści przez kilka godzin dziennie. Do najchętniej oglądanych treści należą zdjęcia, grafiki oraz krótkie filmiki video, a najczęściej udostępniane są oczywiście memy. Nietrudno zgadnąć, że kanały dotarcia do Millenialsów to media społecznościowe takie jak Facebook, Instagram, Snapchat.

Co, w przypadku kiedy mamy do przekazania więcej istotnej treści niż zmieści się na standardowej grafice? Sięgnijmy po infografiki. Badania mówią, ze człowiek potrzebuje ok. 13 milisekund aby zrozumieć przekaz znajdujący się na obrazku, to mniej niż większości osób zajmuje przeczytanie jednego słowa. Skoro zatem za pomocą obrazów komunikujemy się szybciej i efektywniej, wykorzystajmy je do przekazywania bardziej wymagających treści, które dzięki temu zostaną lepiej zapamiętane oraz staną się bardziej atrakcyjne dla odbiorcy. Obudowanie tekstu przejrzystą infografiką sprawia, że prawdopodobieństwo zapoznania się z zaimplementowanym w niej tekstem wzrośnie o ok. 80%. Banalnym przykładem są ilustrowane instrukcje obsługi różnych urządzeń. Te, które są posiadają grafiki są kilkaset razy bardziej zrozumiałe niż sam tekst. Wyobrażacie sobie składanie mebli z Ikei wyłącznie na podstawie opisu poszczególnych etapów? Powodzenia ????.

Reklama video – spuścizna braci Lumière.

Ruchome, nieme czarno-białe obrazy braci Lumière stały się podwalinami największej rewolucji w dziedzinie rozrywki i reklamy. Wraz z rozwojem technologii kręcenie filmów video oraz ich publikacja, przestały być domeną wyłącznie specjalistów z branży filmowej oraz osób, które stać na bardzo drogi sprzęt. Dzisiaj każdy może nakręcić w dobrej jakości swój film za pomocą smartfona, zmontować go na domowym komputerze i wypuścić do sieci, gdzie przy sprzyjających okolicznościach zyska setki tysięcy widzów. Pokusa nie do odrzucenia. Nic dziwnego, że krótkie filmy video oraz live streaming to główni wygrani 2017 roku.

Statystyki mówią, że użytkownicy smatrfonów poświęcają aż 55% czasu na oglądanie krótkich nagrań (do pięciu minut). W dobie szybkiego Internetu i nieograniczonych pakietów od naszych operatorów komórkowych to grupa, której z pewnością nie wolno zlekceważyć. Oglądanie materiałów video zdominowało aktywność w sieci nie tylko polskich internautów. YouTube, serwisy streamingowe, materiały video publikowane w sieciach społecznościowych, internetowe kanały informacyjne, które transmitują live oraz nagrywają własne materiały, blogi notują rekordy oglądalności na całym świecie właśnie dzięki treściom video. Zmiana stylu konsumowania treści w Internecie skutkuje tym, że marketerzy doradzają tworzenie i publikowanie contentu w kanałach, które pozwalają na zamieszczanie treści video.

Video marketing

Filmy reklamowe są znakomitym narzędziem marketingowym. Jeżeli stworzymy je wg kilku prostych zasad, nie będziemy potrzebowali na nie wielkich nakładów finansowych, a jeżeli „przynęta” chwyci, to świetne zasięgi uzyskamy bez wydawania gigantycznych budżetów w tradycyjnym kanale jakim jest TV. Nasze reklamy nie powinny być za długie. Wielką popularność zdobywają już nawet kilkunastosekundowe filmiki, pod warunkiem, że są pomysłowe. Dłużej nie oznacza skuteczniej. Jeżeli jednak chcemy na dłuższy czas przykuć uwagę odbiorców zapamiętajmy jedno ważne słowo, a mianowicie storytelling. Angażująca i spójna historia związana z naszą marką sprawi, że reklama będzie chętniej oglądana, udostępniana, komentowana.

Przykładem są chociażby reklamy Allegro. Proste, wzbudzające emocje historie, które angażują i wywołują pozytywne skojarzenie z marką. Tu przechodzimy do kolejnej zasady. Badania wskazują, że jeżeli chcemy zbudować więź odbiorców z naszą marką musimy znaleźć sposób aby reklamobiorca obejrzał ją od początku do końca. Natomiast jeżeli chcemy tylko zakomunikować obecność marki na rynku, wystarczy że pokażemy ją na początku naszego materiału i nawet jeżeli filmik zostanie wyłączony przed końcem to i tak cel został osiągnięty. Produkt, który jest używany zgodnie z jego przeznaczeniem, w trakcie przekazu marketingowego wzbudza większe zaufanie. Jeżeli decydujemy się na żartobliwy filmik, upewnijmy się, że będzie on zrozumiały nie tylko dla nas ale i dla docelowych odbiorców.

Na żywo

W ostatni roku można było zauważyć wzmożoną liczbę materiałów live. Producenci muzyczni, serwisy livestylowe, kanały informacyjne, influencerzy, podmioty świadczące różnego rodzaju usługi (restauracje, kosmetyczki, organizatorzy konferencji itp.) dostrzegli potencjał tkwiący w transmitowaniu materiałów na żywo. Taki przekaz wzbudza zaufanie gdyż widzowie mają świadomość, że nie jest on w żaden sposób zmontowany. Jeżeli decydujemy się na taką formę reklamy to pamiętajmy o jednym, tam nie ma miejsca na poprawki. Wszystko idzie na żywo i każde potknięcie może być dla nas naprawdę bolesne bo internauci nie będą mieli litości.

Gdzie publikować nasze treści reklamowe

Social Media to najpopularniejsze kanały aktywności w sieci. Jedna trzecia aktywności online koncentruje się wokół mediów społecznościowych. Jeżeli ogniskujemy swoje działania marketingowe wokół SM musimy pamiętać o jednej, bardzo ważnej zasadzie czyli, że określone kanały ze względu na swoja specyfikę skupiają wokół siebie różnych odbiorców. Przykładowo Snapchat ściąga do siebie głównie ludzi młodych. Na Tinderze znajdziemy singli, użytkownikami Pinteresta są głównie kobiety, LinkedIn to pole budowania relacji o charakterze biznesowym. Facebook natomiast jest dość uniwersalny, co daje mu zarówno przewagę jak i osłabia jego możliwości w przypadku reklam sfokusowanych na specyficznej grupie docelowej, która skoncentrowana jest silniej wokół innego medium.

Nie zapominajmy również o YouTube, tam obowiązkowo powinien znaleźć się każdy z naszych materiałów video, a jeżeli współpracujemy z blogerami to zadbajmy aby publikowali wspólnie stworzone treści na swoich blogach oraz kanałach video.

3 Porady jak zwiększyć rozpoznawalność marki z video marketingiem

video marketing

Comments are disabled.