Strona WWW czy tylko Facebook – co wybrać?


Wiele nowych, dopiero powstałych firm staje przed dylematem czy inwestować środki w budowanie profesjonalnego serwisu www czy też poprzestać na założeniu profilu firmowego w najpopularniejszym serwisie społecznościowym, jakim wciąż jest Facebook. Skuteczne działania marketingowe w Internecie zależą od wielu czynników, między innym właśnie od wybrania odpowiedniego kanału komunikacji. Zastanówmy się zatem od czego zacząć.

Facebook – idealny kanał natychmiastowej komunikacji z klientem

Decyzja o tym czy wasze działania marketingowe będą skupione w mediach społecznościowych czy też w wyszukiwarkach internetowych za pośrednictwem własnego serwisu www, zależy w głównej mierze od branży, w której działacie i przeanalizowaniu ścieżki zakupowej potencjalnego klienta.

Jeżeli rozpoczynacie prowadzenie biznesu usługowego takiego jak kosmetyka, fryzjerstwo, gastronomia, fitness, to zbudowanie docelowej strony www możesz spokojnie odłożyć w czasie. Facebook jest serwisem bogatym w narzędzia, które pozwolą wam na promocję usług bez konieczności posiadania strony firmowej. Kontakt, cennik usług, menu, aktualności, promocje, zdjęcia przed i po (fryzury, makijaże, paznokcie, koloryzacja), zdjęcia potraw itp. możecie na bieżąco zamieszczać na profilu firmowym. Co więcej, dzięki specyfice Facebooka natychmiast dostaniecie feedback, czy to co robicie się podoba, czy też nie, czy klienci odwiedzający waszą firmę są zadowoleni z poziomy świadczonych usług. Co im się podoba w szczególności, na co nie zwracają uwagi, a co wymaga natychmiastowej poprawy. Facebook w takich branżach jest wręcz niezastąpiony, gdyż wokół  strony www nie uda wam się skupić tak dużej społeczności fanów marki.

Wiele firm, które działają w podobnych branżach od dobrych kilku lat, w ogóle nie zdecydowała się na tworzenie strony www, gdyż Facebook, dodatkowe kanały Social Media oraz zewnętrzne serwisy rezerwacyjne i agregujące oferty w 100% zaspokajają potrzeby w zakresie skutecznych działań marketingowych w Internecie.

Niektórzy mogą przytoczyć argument dotyczący zaufania. Firma, która posiada stronę www, nie wygląda na tzw. „firmę krzak”, która jest, ale za 5 minut może zniknąć. Nieprawda, każda firma, nawet ta, która posiada świetną stronę www może zniknąć z rynku po kilku miesiącach czy latach działalności. Regularnie pojawiające się pozytywne opinie i profesjonalnie prowadzona komunikacja z klientem na serwisach społecznościowych znacznie skuteczniej wpłynie na poziom zaufania niż strona www, na której niewiele się zmienia. Jeżeli zatem zakładacie firmę świadczącą usługi B2C, znajomość zasad komunikacji marketingowej za pośrednictwem profilu firmowego w serwisie Facebook jest dla was wręcz obowiązkiem.

Strona www jako narzędzie skutecznego dotarcia do Klienta

Trochę inaczej to wszystko wygląda w przypadku sklepów internetowych, firm usługowych B2B, przedsiębiorstw produkcyjnych, serwisów informacyjnych itp. Specyfika klienta jest tu zupełnie inna. O ile profil firmowy w serwisie Facebook nie zaszkodzi, a często nawet pomoże, to brak strony internetowej może przekreślić Wasze szanse na zdobycie Klienta. W tym wypadku należy obrać nieco inną strategię marketingową.

Świadczycie usługi dla biznesu, posiadacie bogate portfolio realizacji, projektujecie, tworzycie dzieła sztuki, urządzacie wnętrza itp. Powinniście koniecznie zdecydować się na stronę o charakterze wizerunkowym, za pośrednictwem której wyeksponujecie swoje dotychczasowe dokonania. To strona, która będzie miała za zadanie zachęcić Klienta do nawiązania kontaktu, przesłania zapytania ofertowego.

Prowadzicie bloga dotyczącego nowych technologii, serwis informacyjny, stronę z recenzjami itp. Treści na stronie zmieniają się błyskawicznie, ale nie tracą aktualności równie szybko co posty na Facebooku. Strona o charakterze informacyjnym będzie w tym przypadku niezbędna. Musi dać szansę klientowi na dotarcie zarówno do najnowszych jaki i starszych wiadomości w zakresie interesujących go kategorii. Wyszukiwarka, kategorie wiadomości itp., to elementy na niej niezbędne.

Będziecie sprzedawali towary i usługi przez Internet. W praktyce ciężko to robić bez posiadania chociażby najprostszej strony o charakterze sprzedażowym. Owszem, możecie wystawiać swoje towary i usługi na serwisach aukcyjnych oraz na innych serwisach pośredniczących w sprzedaży, ale pamiętajcie, że będziecie musieli zapłacić im często niemałą prowizję od zrealizowanej sprzedaży. W praktyce, takie serwisy pomagają tylko uzyskać Klienta, którego docelowo nalezy w przyszłości skierować do waszego sklepu internetowego za pomocą kilku sprytnych zabiegów marketingowych.

Jakie są jeszcze zalety posiadania własnego serwisu www, który tylko będziecie wspomagali kontem w serwisie społecznościowym? Posiadanie własnej strony www pozwala wam na reklamę Waszych towarów i usług w Google, a jak przyjęło się mówić, nie ma cię w Google, niestety nie istniejesz.

Lepiej wcale niż marnie

W obu przypadkach, zarówno prowadzenia konta firmowego w serwisie Facebook jak i budowania własnej strony www, pamiętajcie o ważnej zasadzie. Lepiej się tego w ogóle nie podejmować niż robić to źle. Zapoznajcie się z najlepszymi praktykami komunikacji z klientem w serwisach społecznościowych, przeszukajcie Internet pod kątem poznania zasad funkcjonowania stron www z waszej branży i zróbcie to porządnie. Nie macie czasu, umiejętności, aby zająć się tymi tematami samodzielnie? Zdecydujcie się na pomoc specjalistów z zakresu budowania strategii marketingowej, komunikacji z klientem oraz tworzenia stron internetowych.

Podstawy MarketinguPodstawy Social MediaPodstawy WWW

social mediawww

Comments are disabled.