Marketing czas start, czyli od czego trzeba zacząć?


Marketing czas start, czyli od czego trzeba zacząć, by móc skutecznie wspierać sprzedaż inwestycji deweloperskiej?

Badania rynku wykonane, zatem gdy wiadomo już wszystko o konkurencji, aktualnej sytuacji na rynku oraz potrzebach potencjalnych nabywców, a inwestycja jest już niemal w budowie, to znak, że nadszedł czas na rozpoczęcie działań wspierających sprzedaż, czyli wszystkiego co związane z marketingiem, promocją i komunikacją. I choć proces ten może i często powinien być rozpoczęty znacznie wcześniej, ważne jest by przynajmniej na tym etapie nie pominąć żadnego z kluczowych elementów, które mają doprowadzić do skutecznej sprzedaży lub wynajmu całej powstającej właśnie nieruchomości.  

Od czego zatem zacząć? Jak zaplanować wszystkie działania? Jakie są kluczowe elementy marketingowej układanki, która ma skutecznie wspierać sprzedaż?

Marketingowy „to do list” dewelopera

Każda nieruchomość to nowy produkt, który potrzebuje odpowiednich działań, poprzez które uda się dotrzeć do świadomości potencjalnych nabywców i wzbudzić w nich potrzebę oraz chęć zakupu. By jednak było to możliwe konieczne jest zaplanowanie wszystkich aktywności, a następnie ich wykonanie w możliwe najbardziej efektywny sposób. Deweloper powinien zatem posiadać, stworzoną samodzielnie lub też przez obsługującą daną inwestycję agencję, listę najważniejszych elementów, które muszą zostać przygotowane, by marketing oraz cała komunikacja mogły wystartować i zacząć przynosić oczekiwane efekty.

Na liście tej powinny znaleźć się następujące elementy:

  • nazwa i historia – czyli to z czym najbardziej będzie kojarzona dana inwestycja. Te dwa elementy są podstawą rozpoczęcia kolejnych działań. To z nich będą wynikać wszystkie hasła i slogany promujące inwestycję i powodujące, że jej nazwa będzie zapadać potencjalnym klientom w pamięć w połączeniu z historią, w którą wierzą i z którą się identyfikują, ale przede wszystkich której chcą być częścią;
  • branding – czyli cała identyfikacja wizualna inwestycji – w skład której wchodzi m.in. przygotowanie logotypu do chwytliwej i zapadającej w pamięć nazwy, często rozszerzonej dodatkowym claimem. Na tym etapie istotne jest stworzenie księgi znaku zawierającej wszystkie wytyczne dotyczące stosowanej kolorystyki, logotypów, elementów graficznych oraz krój i wielkości pisma, które będą wykorzystywane w różnych działaniach i wszystkich kanałach komunikacji;
  • przygotowanie strony www – by można było stworzyć stronę www danej inwestycji niezbędne jest również wybranie i zakup odpowiedniej domeny. Czasem zdarza się jednak, że ta najbardziej oddająca nazwę czy charakter jest już niestety zajęta. W sytuacji takiej rozwiązaniem jest albo wybór innej zbliżonej lub też próba odkupienia tej, która jest najbardziej interesująca. Z kwestią podstaw do budowy strony związane jest także posiadane hostingu, ważnego certyfikatu i sprawdzonego podwykonawcy, który zajmie się nie tylko przygotowaniem użytecznej i przyciągającej uwagę strony, ale również zakupem wyżej wymienionych oraz całą niezbędną ich konfiguracją;
  • content – czyli wszystko to, co chcemy przekazać słowem i obrazem. W ramach contentu powinien zostać ustalony spójny styl pisania/mówienia oraz przekazu graficznego o inwestycji (wizualizacji, grafik, animacji), który będzie używany zarówno do przygotowania całej historii jak i we wszystkich treściach promocyjnych;
  • wybór kanałów dotarcia – czyli bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. To ten element marketingowej układanki, który musi zostać dobrze przemyślany, zaplanowany i przetestowany. Od odpowiedniego wyboru kanałów dotarcia zależy bowiem powodzenie sprawnej sprzedaży lub wynajmu nieruchomości. Nie warto bowiem inwestować czasu i pieniędzy w te miejsca, które nie dostarczą nam leadów, dających chociaż szansę na ich przekształcenie w zakup;
  • utworzenie profili w social media – czyli media własne w społecznościach. Zadanie to powinno zostać wykonane niezwykle sprawnie, by jak najszybciej można było rozpocząć tam działania i zbieranie grupy osób zainteresowanych daną inwestycją. To o czym należy jednak pamiętać to fakt, że pojawiający się tam content musi być spójny ze wszystkimi innymi powstającymi materiałami;
  • wskaźniki sukcesu – czyli wymierne i precyzyjne parametry umożliwiające pomiar efektywności prowadzonych działań. Ich określenie musi nastąpić jeszcze przed rozpoczęciem jakiejkolwiek kampanii, by można było zbierać istotne informacje oraz określać kierunki optymalizacji czy dalsze kroki;
  • polityka cenowa i promocyjna – czyli ile chcemy by nam zapłacono. To element znajdujący się na styku marketingu i strategii biznesowej danego dewelopera, niezbędny jednak do prowadzenia efektywnych działań promocyjnych;
  • wizualizacje, zdjęcia i nagrania – czyli co zobaczą kupujący, zanim to jeszcze powstanie. Jest to jeden z tych elementów, bez istnienia którego nie będziemy w stanie uruchomić wyobraźni potencjalnych nabywców, a tym samym przekonać ich do zakupu. Warto zatem pomyśleć o nim już na etapie planowania i jak najszybciej rozpocząć jego realizację.

Powyższa lista to „must have” planowania działań marketingowych dla inwestycji deweloperskiej. Może zostać utworzona przez samego dewelopera lub wspólnie ze współpracującą z nim agencją. Sprawne jednak realizowanie znajdujących się na niej punktów wymaga już ogromnego zaangażowania, doświadczenia i pracy, bez której ciężko będzie mówić o spektakularnym sukcesie. A to przecież dopiero początek drogi, przez którą przejść musi każdy deweloper by sprzedać lub wynająć to co wybudował i zaoferował rynkowi. Ważne zatem by na tej drodze towarzyszył mu sprawdzony partner, który, jeśli tylko coś zostanie przez przypadek pominięte będzie doskonale wiedział co należy zrobić.

P.S Warto też już na tym etapie pamiętać, by stale zbierać materiały, które przydadzą się na dalszych etapach działań promujących inwestycję. Mowa tu o m.in. o: zdjęciach, nagraniach, opisach, relacjach pokazujących na bieżąco co dzieje się z daną inwestycją. Materiały takie są bowiem chętnie pozytywnie odbierane przez potencjalnych kupujących i mocno zapadają im w pamięć. Często stanowią także impuls do mówienia o danej inwestycji innym, być może kolejnym nabywcom.

 

Comments are disabled.