Lejek sprzedażowy – czym jest i jakie korzyści płyną z jego zastosowania


Z tekstu dowiesz się:

  • czym jest lejek sprzedażowy
  • na jakie segmenty dzielimy lejek sprzedażowy
  • jakie korzyści płyną z zastosowania lejka

To klient jest sercem każdego biznesu, nie ma klienta – nie ma sprzedaży i  nie od dziś wiadomo, że kluczem do efektywnej sprzedaży jest trafne zdefiniowanie potrzeb i wymagań klienta. Narzędziem ułatwiającym to zadanie jest zdefiniowanie lejka sprzedażowego. Jest on wizualizacją etapów procesu sprzedaży, przez które przechodzi Twój klient. Dzięki niemu możliwe jest dobranie odpowiednich działań na każdym z poziomów tak, aby dostosować je do różnych odbiorców i zaproponować im indywidualne rozwiązania – przecież tego właśnie oczekują!

Lejek dzielimy na kilka segmentów, są nimi:

lejek sprzedażowy

Budowanie świadomości

Zacznijmy od początku, pierwszym i najszerszym poziomem lejka jest etap budowania świadomości.  Zalicza się do niego działania marketingowe i PR-owe mające na celu wprowadzenie Twojej firmy na rynek i pokazanie jej szerszemu gronu odbiorców. Do tego poziomu trafiają wszyscy potencjalni klienci, którzy widzieli stronę Twojej firmy, reklamę, wpis na bloga, post w mediach społecznościowych czy artykuł. Na tym etapie pokazuje się istnienie firmy. Ważne jest ustalenie za pomocą jakich metod Twoja firma przyciągnie najwięcej klientów, którzy przejdą na kolejny poziom lejka. Czy najskuteczniej sprawdzą się posty w mediach społecznościowych, infografiki, prowadzenie bloga, różnego rodzaju reklamy czy warto postawić na pisanie artykułów – to indywidualna kwestia każdej firmy. Pamiętaj, że ten etap to pierwsze wrażenie jakie robisz na swoim potencjalnym kliencie, zadbaj aby było ono jak najlepsze! Jak zbudujemy już obraz firmy w świadomości klientów musimy zadbać o ich pozyskanie.

Budowanie zainteresowania

Dlatego kolejnym poziomem naszego lejka, jest budowanie zainteresowania. Musimy mieć na uwadze, że nie każda osoba, która zauważyła naszą firmę jest faktycznie zainteresowana produktem lub usługą, na tym etapie ważne jest utrzymanie uwagi potencjalnego klienta i przekucie jej w zainteresowanie. W poziomie tego segmentu możemy zaproponować mu bezpłatne szkolenia wstępne, próbki, symulacje czy raporty. Należy również zacząć obserwować i analizować jego zachowania oraz na nie reagować, to pozwoli na przesunięcie go do kolejnego poziomu lejka.

Generowanie i selekcja leadów

Trzecim punktem w procesie sprzedaży jest generowanie i selekcja leadów – pozwoli ona na wyłonienie osób faktycznie zainteresowanych naszą ofertą, czyli takich, którzy skorzy będą do zakupu. Należy dokonać selekcji tych osób i określić atrakcyjność wygenerowanych leadów. Te osoby, które już są przekonane do naszego produktu czy usługi i wystarczy odpowiednio przeprowadzona rozmowa aby sfinalizowali zakup nazywamy leadami gorącymi, którzy są najbardziej atrakcyjni dla firm. W tej części sprzedaży ważne jest zaangażowanie drugiego rodzaju klienta, który nie jest całkowicie przekonany do zakupu. Angażuje się go tak, aby zadawał pytania odnośnie produktu lub usługi oraz zapewnienia się mu trafne i atrakcyjne odpowiedzi  tym samym doprowadza się go do ostatniego etapu – sprzedaży.

Sprzedaż

Celem całego procesu jest sfinalizowanie zakupu, na tym poziome znajdują się klienci zdecydowani na kupno. W takiej sytuacji najlepszym co możemy zrobić jest przedstawienie oferty sprzedażowej oraz zainicjowanie bezpośredniego kontaktu z klientem.

Jest to podstawowa budowa lejka sprzedażowego więc pamiętaj, że możesz go rozbudowywać wedle potrzeb Twojej firmy.  Możesz dodać, działania posprzedażowe, które ukażą dbałość o klienta a może nawet spowodują, że klient do nas wróci i dokona kolejnych zakupów. Jak widać, w rozbudowaniu lejka sprzedażowego nie ma ograniczeń – każda firma powinna spersonalizować lejek do swoich potrzeb.

Korzyści płynące z używania lejka sprzedażowego:

Usystematyzowanie procesu sprzedaży poprzez zdefiniowanie lejka sprzedażowego pozwala na wyszczególnienie grup klientów i dobranie odpowiednich działań do każdej z tych grup. Dzięki precyzyjnemu i indywidualnemu określeniu wymagań klienta stajemy się zdolni do przeprowadzenia go poprzez cały proces kończący się sprzedażą. Nie tylko generuje to zyski, ale pozwala na monitorowanie sprawności każdego z elementów tego procesu oraz ich korelacji co w rezultacie umożliwia badanie efektywności stosowanych przez naszą firmę technik marketingowych. Poprzez podział procesu na etapy możemy określić, który z poziomów działa najsprawniej a który generuje najwięcej strat, dzięki temu można ustalić  na których działaniach warto się skoncentrować, a które wyeliminować.

Comments are disabled.