Facebook – 5 sposobów na skuteczne pozyskiwanie klientów


Media społecznościowe od momentu ich powstania wciąż budzą kontrowersje na temat swojej skuteczności w pozyskiwaniu klientów i generowania sprzedaży. O ile początkowo Facebook, bo to właśnie tą platformą zajmiemy się w poniższym artykule, faktycznie służył do kreowania pozytywnego wizerunku, o tyle po ponad 10 latach obecności w Internecie, nie wolno nie doceniać jego potencjału sprzedażowego. Dzisiaj Facebook udostępnia szereg narzędzi, które ową sprzedaż pomogą nam generować, ale w błędzie jest ten, kto myśli, że wystarczy założyć profil na Fb, napisać kilka postów, wykupić reklamę, a leady sprzedażowe pojawią się jak za dotknięciem magicznej różdżki. Niestety nie żyjemy w bajkowym świecie gdzie wszystko dzieje się samo, zanim zdążymy o tym pomyśleć.  Pomóżmy, zatem sobie
i klientom, którzy chcą nas odnaleźć, ale do tej pory nie daliśmy im tej szansy.

Po pierwsze – publikuj wartościowe i atrakcyjne dla twojej grupy docelowej treści

Zanim przejdziesz do bardziej finezyjnych rozwiązań sprzedażowych, zacznij od podstaw
i spójrz krytycznym okiem na twój fanpage. Zadaj sobie kilka podstawowych pytań: kim jest mój potencjalny klient, co go/ją/ich interesuje, jakie są aktualne trendy komunikacyjne
w mojej branży, co skłania moich klientów do zakupu. Podejrzyj profile konkurencji, śmiało, konkurencja Ciebie też podgląda. Zobacz jakiego rodzaju posty były najbardziej angażujące dla twoich potencjalnych klientów. Teraz zrób to samo, tylko lepiej, ciekawiej i bardziej angażująco. Jeżeli dostajesz gotowe kreacje reklamowe z Centrali firmy to świetnie, bo połowa pracy została już za Ciebie zrobiona, teraz musisz tylko zaopatrzyć je w atrakcyjną treść
i opublikować. Prowadzisz samodzielną firmę i posiadasz w swoim zespole grafika? Wykorzystaj jego umiejętności, aby tworzyć interesujące i profesjonalne kreacje przeznaczone do Social Media. Czasy kiedy „wrzucało się” na profil byle co i byle kiedy, a i tak generowało się ruch, już dawno minęły. Warstwa wizualna to nie wszystko. Pamiętaj aby treści dołączone do Twoich postów były zgodne z „kodem” jakim posługuje się Twoja grupa docelowa, a jednocześnie zgodna z trendami panującymi w Social Media.

Po drugie – „Oświetl” drogę prowadzącą na twój fanpage

Profil w serwisie Facebook nie będzie generował zysków, jeżeli będzie „martwy”, a ożywić może go wyłącznie grupa zaangażowanych fanów. Skąd ich wziąć? To proste, skorzystaj z płatnej promocji Twojego Fb. Duże brandy nie mają problemów z organicznym pozyskaniem fanów, którzy sami się do nich garną. Jeżeli nie jesteś Coca-Colą czy Apple, musisz sam zadbać o to, aby fani pojawili się na Twoi profilu, a także aby na nim zostali.

Algorytmy Facebooka pozwalają, aby Twój post wyświetlił się ok 10% twoich fanów, chyba, że… treści, które publikujesz są na tyle angażujące i unikatowe, że ludzie udostępniają je na swoich własnych profilach, organizujesz konkursy, które pozwalają wygenerować większe niż standardowe zainteresowanie lub korzystasz z płatnych promocji postów, których formę możesz dopasować do swoich potrzeb. Możesz skierować ludzi na twój fanpage lub bezpośrednio do witryny internetowej. Promuj interesujące treści, które możesz powiązać z produktami, jakie oferuje twoja firma, a ty prezentujesz je w facebookowym sklepie.

A może remarketing? Skoro ktoś już odwiedził twoją witrynę i być może nosił się z zamiarem kupna, czy wysłaniem zapytania, ale coś stanęło mu na przeszkodzie, to warto przypomnieć się tej osobie reklamą powiązaną z produktem, który oglądała. Jeżeli odrobiłeś dobrze poprzednią lekcję i wiesz kim jest lub powinien być Twój klient to odpowiednie targetowanie reklamy nie powinno sprawić Ci żadnego problemu. Możliwości jest multum. Płeć, wiek, miejsce zamieszkania, to tylko wierzchołek góry lodowej. Określ wyznanie, przynależność kulturową, poglądy polityczne. Chcesz stworzyć kampanię dedykowaną parom, które będą obchodziły wkrótce rocznicę ślubu? Klik. Interesują Cię wyłącznie osoby z wyższym wykształceniem? Klik. Rodzice czy osoby bezdzietne? Klik. W rzeczywistości wszystkie informacje, które publikujemy na naszych profilach są przetwarzane i wykorzystywane, aby firmy takie jak twoja mogły precyzyjnie trafiać ze swoim przekazem reklamowym. Uwierzcie, to działa!

Po trzecie – zachęcaj do komunikacji

Promuj posty z przyciskiem „Wyślij wiadomość”, inicjuj rozmowy pod postami, odpowiadaj na każde, nawet najdziwniejsze pytanie, zacieśniaj więzi z osobami, które udzielają się na Twoim profilu. Zadawaj im pytania, nagradzaj ich aktywność, ale nie poprzez proste rankingi aktywności. Oferuj dodatkowe bonusy do zamówień najaktywniejszym fanom, ale tylko tym, którzy traktują twój fanpage jak platformę biznesową, a nie jak miejsce, z którego mogą „wyszarpać” coś za free i pobiec dalej w poszukiwaniu darmowych fantów. Im sprawniej komunikujesz się z osobami, które odwiedzają Twój profil, tym większe prawdopodobieństwo, że to u Ciebie złożą finalne zamówienie. Nie odpowiadaj krytyką na krytykę.

Traktuj ją jako feedback, który podpowiada Ci które obszary należy usprawnić i jak szybko się do tego zabrać. Idź krok dalej, jeżeli ktoś podsunął Ci naprawdę przełomowy pomysł na poprawę jakości usług, które świadczysz, podziękuj mu publicznie i zaoferuj coś ekstra. Im wyższym zaufaniem będziesz się cieszył tym lepszy będzie odbiór twoich produktów i usług.

Po czwarte – organizuj promocje i publikuj unikalne oferty dla Twoich fanów

Stworzyłeś już społeczność wokół swojej marki. Lubicie się. Lajkujecie sobie wzajemnie posty, dzielicie się wiedzą, opowiadacie dowcipy, niewiele brakuje abyście zaczęli wysyłać sobie pocztówki z życzeniami urodzinowymi, a nie to też już się dzieje, bo Fb nam na to pozwala. Co zrobić, aby ta ekipa się nie rozpadła? Zaproponuj im coś, co jest dostępne wyłącznie dla nich. Pozwól, aby poczuli się wyróżnieni. Wszyscy dostają 15% rabatu, ale Wy, właśnie Wy, dzięki temu, że jesteście tu i pomagacie mi rozwijać mój biznes dostajecie coś ekstra. Nie musi to być wyższy rabat, dołóż ekstra sampel produktu, który dopiero wejdzie do sprzedaży i poproś swoją unikalną grupę testerów o opinię. Ty dostaniesz feedback, a oni poczucie, że są w grupie wybranych osób, które jako pierwsze miały okazję spróbować czegoś nowego.

Udało Ci się nawiązać partnerstwo z inną firmą, której produkty też zainteresują Twoich fanów? Załatw im ekstra rabat za to, że korzystają z Twoich usług. Ogranicza Cię tu tylko Twoja wyobraźnia.

Po piąte – grupy, nie niedoceniaj ich potencjału

Grupy sprzedażowe, grupy zainteresowań, grupy wsparcia… Wszędzie tam znajdziesz odbiorców swoich produktów. Dołączaj, prowadź merytoryczne dyskusje, oferuj rozwiązania i sprzedawaj swoje produkty. Specyfika każdej grupy jest inna, poszukuj takich, gdzie będziesz mile widziany ze swoimi produktami. Takie grupy to również świetne miejsce gdzie możesz obserwować i uczyć się od swoich odbiorców. Jak podejmują decyzje zakupowe, co na nich działa, co ich wkurza, dlaczego decydują się na skorzystanie z tej a nie innej oferty mimo, że w Twoich oczach była lepsza, tańsza, ciekawsza. Obserwuj, wyciągaj wnioski i najlepsze praktyki stosuj u siebie.

Proste? Prostsze niż się mogłoby wydawać. Jeżeli jednak nie masz czasu, dedykowanej osoby, która zajmie się zaplanowaniem i wdrażaniem działań w mediach społecznościowych, pomyśl o skorzystaniu z oferty agencji, które specjalizują się w tego typu usługach. Podsuną Ci profesjonalne rozwiązania, zaplanują i obsłużą kampanię, a także przeszkolą z zakresu komunikacji w SM gdybyś chciał się na pewnym etapie włączyć w działania. Jedno jest pewne, Facebook ma potencjał sprzedażowy, należy go tylko umiejętnie wykorzystać.

Prowadzenie biznesowego profilu Facebook

Comments are disabled.