Analiza słów kluczowych to podstawa


Analiza słów kluczowych to podstawa, bez której nie powinieneś ruszać się dalej. Odpowiednio przeprowadzona analiza słów kluczowych to pierwszy krok w celu poprawy widoczności strony w internecie. Chcesz wiedzieć jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej!


Słowa maja ogromną moc – używaj ich rozważnie. To stwierdzenie znajduje swoje przełożenie w życiu codziennym, ale także w działaniach związanych z marketingiem. Dobór odpowiednich słów kluczowych jest pierwszym etapem działań związanych z pozycjonowaniem stron oraz przygotowywaniem kampanii Google AdWords. Niestety tak jak i my czasem bez przemyślenia wypowiadamy pewne słowa tak i w wielu przypadkach analiza słów kluczowych jest przeprowadzana szybko i bez zastanowienia. A to w konsekwencji sprawia, że chociaż nasza strona osiąga wysokie pozycje pod wiele fraz kluczowych to nie przyniosą nam ode żadnych wymiernych korzyści.

Analiza słów kluczowych

Po raz 10 słyszysz „musisz wybrać słowa kluczowe”, a Ty zupełnie nie wiesz, co to właściwie znaczy? Słowami kluczowymi nazywamy wyrażenia, które użytkownicy wpisują w polu wyszukiwania wyszukiwarki Google, gdy poszukują informacji, np. produktu, usługi lub rozwiązania swojego problemu. W branży używa się określenia słowa kluczowe lub frazy kluczowe.
Jeśli jesteśmy przy słowach kluczowych to warto nadmienić, że rozróżniamy kilka typów fraz.
– brandowe słowa kluczowe – są to frazy, które często wpisują użytkownicy wyszukiwarki, gdy nie znają konkretnego adresu strony firmowej. Taki użytkownik dokładnie wie, jakiej marki szuka. Najczęściej po wpisaniu nazwy, dana firma pojawia się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukania. Wynika to z faktu, że marka jest z reguły niepowtarzalna. Jednak, gdy nasza nazwa nie jest unikalna warto zadbać o odpowiednią optymalizację witryny pod frazy brandowe.
– ogólne słowa kluczowe – to frazy składające się z 1 – 2 słow. Wpisywane są w pole wyszukiwarki przez osoby, które szukają pewnego produktu lub usługi, ale nie mają jeszcze ściśle określonych preferencji. Przykładami takich ogólnych fraz mogą być: buty, kurtka zimowa, prostownica, smartfon. Przy ogólnych słowach kluczowych jest bardzo duża konkurencja, tzn. wiele innych firm również reklamuje się na te frazy. Dobierając słowa kluczowe nie warto skupiać się wyłącznie na tych ogólnych.
– słowa kluczowe long- tail (długi ogon) – są to znacznie dłuższe i bardziej precyzyjne frazy od tych z poprzedniego punktu. Osoba, która wpisuje je w polu wyszukiwania wie już, czego potrzebuje. Przykładami takich fraz są: skórzane buty męskie, czarne skórzane buty męskie, zimowa kurtka puchowa męska czy prostownica remington s6500 lub samsung galaxy s8. Widzisz różnicę? Pozycjonowanie strony na frazy z długiego ogona jest łatwiejsze i może być bardziej korzystne.
– informacyjne słowa kluczowe – są to słowa kluczowe, które wpisujemy, gdy chcemy znaleźć odpowiedz na nurtujące nas pytanie, szukamy informacji na jakiś temat, opinii innych użytkowników np. firma X opinie, samsung galaxy s7 wymiana baterii itd. Warto monitorować te frazy oraz udzielać informacji na nurtujące pytania klientów na swojej stronie.

Jak dobrać słowa kluczowe? Wykorzystaj dostępne narzędzia!

Większość firm w Polsce pozycjonuje się oczywiście w najpopularniejszej w naszym kraju wszechwiedzącej wyszukiwarce Google. Zacznijmy, zatem od narzędzia prosto od kalifornijskiego Giganta.

Planer słów kluczowych
Planer słów kluczowych to bezpłatne narzędzie oferowane w ramach usług Google AdWords. Aby móc z niego korzystać wystarczy zalogować się na swoje konto Google. Znajdziesz tam wiele informacji o słowach kluczowych: np. szacowane miesięczne wyszukiwania fraz z danej grupy oraz stopnień konkurencyjności (czy wiele osób również reklamuje się na tą frazę). Kiedy wpiszesz jakąś frazę np. buty, narzędzie wyświetli Ci inne powiązane z tym słowem frazy. Dużą zaletą planera słów kluczowych jest fakt, że dane pochodzą wprost od Google.

Zobacz: Planer słów kluczowych Google

Ubersuggest
Jest to bardzo proste narzędzie, które wyświetli Ci propozycje innych fraz kluczowych powiązanych ze słowem, które wpiszesz w pole wyszukiwania. Nie znajdziesz tu zaawansowanych statystyk i danych, jednak szybko odnajdziesz pomysły na nowe słowa kluczowe. Narzędzie jest bezpłatne. Pamiętaj, aby wybrać rodzaj strony oraz kraj.

Zobacz: Ubersuggest

Keyword Tool
Keyword Tool jest narzędziem podobnym do Ubersuggest, jednak z większymi możliwościami. Narzędzie jak poprzednik pozwala wybrać, dla jakiej strony chcemy sprawdzić słowa kluczowe: Google, YouTube, Bing, Amazon, Ebay czy App Store. Umożliwia uzyskanie dodatkowych danych i statystyk. Jednak szersze informacje uzyskamy już wyłącznie płatnie. W zależności od wybranego pakietu koszt oscyluje w granicach od 48 do 88 dolarów za miesiąc.

Zobacz: Keyword Tool

Analiza słów kluczowych oparta o Twoją wiedzę o biznesie

Być może tą metodę powinniśmy przedstawić jeszcze przed wszystkimi narzędziami. Programy, które powyżej pokazaliśmy znacznie ułatwiają dobór i analizę słów kluczowych. Czasem jednak warto użyć kartki i papieru oraz swojej wiedzy o prowadzonym biznesie. Usiąść i spisać jak Twoim zdaniem potencjalni klienci będą szukać Twojego produktu w internecie. Zacznij od ogółu, np. nazwy kategorii „laptopy” i przechodzi do szczegółu np. konkretny model laptopa, który sprzedajesz. Może się okazać, że jeśli prowadzisz mały sklep korzystniej będzie Ci postawić na prostsze i szczegółowe frazy.

Ile słów kluczowych wybrać?

Ile agencji SEO tyle odpowiedzi. Stawianie ograniczeń nie jest dobrym podejściem. Wszystko zależy od rodzaju biznesu, jak szeroką masz ofertę, ile usług oferujesz, czy działasz na rynku lokalnym, krajowym a może międzynarodowym. Jeśli Ty sprzedajesz wyłącznie buty damskie sportowe to liczba słów kluczowych, które będą w Twoim przypadku generować sprzedaż będzie mniejsza niż w przypadku sprzedawcy oferującego obuwie każdego rodzaju.

Podsumujmy 3 największe błędy przy doborze słów kluczowych

1. Zbyt ogólne frazy
Wspominaliśmy już o tym wcześniej w tym artykule. Dobór zbyt ogólnych fraz to duży błąd, który może Cię sporo kosztować. Przytoczę wcześniejszy przykład sprzedajesz sportowe buty damskie ( takie i tylko takie), a do pozycjonowania wybierasz bardzo trudną frazę „buty”. Wydasz mnóstwo pieniędzy, energii, pracy, aby walczyć o czołowe pozycje. Większość osób, która trafi na Twoją stronę nie będzie jednak zainteresowana usługą. Część poszukuje, bowiem butów męskich, pozostali dziecięcych a część kobiet eleganckich szpilek.

2. Działasz lokalnie pozycjonujesz się globalnie
Prowadzisz swoją firmę lokalną np. salon fryzjerski w Krakowie. Jeśli nie planujesz jeździć po całym kraju do każdej klientki to skup się na pozycjonowaniu w swoim regionie. Dobrym wyborem mogą być frazy: fryzjer Kraków, fryzjer damski Kraków itp. Co zyskasz jeśli Twój salon pokaże się na pierwszym miejscu osobom z Gdańska?

3. Pozycjonowanie się na frazy, które nie generują sprzedaży
W tym przypadku już znacznie trudniej wskazać konkretne przykłady bez głębsze analizy słów kluczowych. Często łączy się działania z zakresu pozycjonowania z działaniami AdWords, by na podstawie wyników kampanii AdWords wyznaczyć słowa kluczowe, które przekładają się na sprzedaż.

W dobrze słów kluczowych nie chodzi tylko by je wybrać, ale by wzrost widoczności pod te frazy przyczynił się do wzrostu naszych ZYSKÓW.

Analiza fraz kluczowych SEO

Analiza dla praktykówAnaliza poziom podstawowyMarketing dla praktykówPodstawy MarketinguPodstawy SEMPodstawy WWWSEM dla praktykówWWW dla praktyków

analizaseowww

Comments are disabled.