Analiza konkurencji – jak ją przeprowadzić


Z tekstu dowiesz się:

  • czym jest analiza konkurencji
  • dlaczego i kiedy powinieneś przeprowadzić analizę konkurencji
  • co zyskasz analizując swoją konkurencję
  • jak przeprowadzić analizę konkurencji

Przyjaciół trzymaj blisko a wrogów jeszcze bliżej. 

Jak ważne jest przeprowadzanie analizy konkurencji?

Wyróżniaj się albo zgiń – te słowa sformułowane przez Jacka Trouta powinny brzmieć w uszach każdego. Nie od dziś wiadomo, że aby przetrwać na rynku trzeba być unikalnym, jedynym w swoim rodzaju. Jak sprawdzić czy Twoja firma właśnie taka jest? Odpowiedzią jest przeprowadzenie analizy konkurencji!

  • Czym jest analiza konkurencji?
    Jest procesem polegającym na rozpoznaniu, monitorowaniu i analizowaniu potencjalnych konkurentów na rynku.
  • Kiedy się ją przeprowadza analizę konkurencji?
    Pierwszą analizę konkurencji powinno przeprowadzić się jeszcze przed startem firmy ale nie należy jej zaniedbywać wtedy, gdy firma już działa. Bardzo ważna jest regularność w monitorowaniu konkurencji, przecież nie możemy dać się wyprzedzić! Mówi się, że aktualizować swoją analizę konkurencji należy co około pół roku.
  • Jakie są jej zalety analizy konkurencji?
    Po pierwsze, dzięki analizie konkurencji dowiesz się jaka jest pozycja Twojej firmy w branży. Czy ktoś ma lepszą ofertę od Ciebie? Jeżeli tak, to jakimi metodami to osiągnął? Jeżeli nie, to jakie błędy popełnił? Po co popełniać własne skoro możemy uczyć się na błędach innych? Możesz zobaczyć jakie działania innych firm są skuteczne, a jakich powinieneś unikać.

Jak dobrze przeprowadzić analizę konkurencji?

Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji opiera się na obserwacji kilku czynników wpływających na sukces firmy. Dzięki znajomości tych czynników usystematyzujesz swój proces analizy konkurencji i przeprowadzisz ją w prawidłowy, satysfakcjonujący sposób.

  1. Produkty i usługi

Rozeznaj się jakie produkty lub usługi mają w ofercie konkurencyjne firmy. Dowiedz się, który z ich produktów sprzedaje się najlepiej i cieszy się największym zainteresowaniem wśród klientów. Warto też wiedzieć jakie ceny oferuje konkurencja oraz porównać je do swoich cen. Czy Twoje produkty są droższe co odstrasza klientów?  Może są tańsze co sprawia, że klienci wątpią w ich jakość? Pamiętaj, żeby zawsze poziom ceny i poziom jakości Twojego produktu był porównywalny.

  1. Grupa docelowa

Drugim, ale tak samo istotnym aspektem badania konkurencji jest sprawdzenie jej targetu. Dla kogo jest skierowana jej oferta? Komu Twoja konkurencja sprzedaje swoje produkty czy usługi? Nie należy zapominać o sprawdzeniu liczebności grupy docelowej, im więcej klientów tym większy zysk. Badając profil grupy docelowej zorientuj się jakie są jej cechy i potrzeby, czy jest to klient młody, dojrzały albo samodzielny czy  zależny od innych na przykład od dzieci? Czy wykazuje cechy osoby zgodnej i zdecydowanej albo przybiera postawę negującą i niecierpliwą? Dlaczego trzeba patrzeć na grupę docelową konkurencji?  Jeżeli inne firmy źle określiły swoją grupę docelową patrząc na ich działania możesz skorygować swoje!

  1. Strategie marketingowe

Wiedza na temat prowadzonych przez inne firmy strategii marketingowych umożliwi Ci porównanie ich ze strategiami Twojej firmy oraz sprawdzenie która ze strategii jest najbardziej, a która najmniej efektywna. Przecież nie opłaci się stosowanie technik, które zawiodły u konkurencji. Kolejnym aspektem jest sprawdzenie jakich  kanałów sprzedaży używa konkurencja, czy są one ujednolicone czy różnorodne? Sprawdź czy konkurencja skupia się na sprzedaży internetowej a jeżeli tak, to jakie narzędzia marketingowe są w niej zastosowane? Dowiedz się jakie zyski przynosi innym sprzedaż internetowa i sprawdź czy w Twojej firmie tak kanał sprzedaży się opłaci. Tak samo przeanalizuj sprzedaż stacjonarną, możliwe jest, że na zyski wpływa bardzo dobra lokalizacja albo możliwość wysyłki produktu za granicę? W badaniu strategii firm konkurencyjnych ważna jest precyzyjność i wnikanie w szczegóły.

Nie wiesz jak przeprowadzić analizę swojej konkurencji lub brakuje CI na to czasu? Napisz do nas! Pomożemy. 

 

infografika analiza konkurencji firmy

Analiza poziom podstawowyPodstawy Marketingu

Comments are disabled.